Några kommentarer som jag har hört...

¨Jag ska bli läkare när jag är stor men jag ska nog bli konstnär på fritiden¨  Tjej, under arbetet med Engelska toaletten

¨Va? Sätter du upp det på toan? Jag trodde inte att du skulle göra det på riktigt!¨ Tjej, Svenska toaletten

Svenska toaletten: Vi tejpade upp toalettväggens mått på golvet och eleverna bestämde var alla bokstäverna skulle sitta. När det var klart och alla var nöjda sa en elev till mig, ¨När vi går rafsar du bara ihop allt eller hur?¨. ¨Nej såklart inte¨sa jag, ¨Jag tar kort med kameran och sedan nummrerar jag alla så att det blir precis så här i toaletterna¨. ¨Gör du??¨

¨Är det du som har fixat toaletterna här? Jag tycker att det är jätte bra- jag brukar sitta och läsa det som står. Det är fint.¨ Elev på högstadiet.

Några tjejer fick uppgiften att måla NO-toaletten blått. Ingen av dem hade målat en vägg innan och de började drömma om att få måla hemma i sovrummet. En av tjejerna sa ¨Den här färgen är så himla fin jag skulle vilja äta upp den!¨. En annan tjej fick låna min stora målaroveralen och från ögonblicken hon drog igen dragkedjan förvandlades till en cool kille med alla gester och den coola mörka rösten...

¨Nu blev jag på glad humör! ¨ Peter, läraren klass 4C när han fick se sina elevers toalett.

¨Kan du gör så på våra toaletter? Det är nån som har skrivit fula ord på vå våra tolaetter och det är så tråkigt att gå på toa då.¨ Tjej lågstadiet

Det är sånt som detta som skolan behövs för att skapa en känsla av gemenskap. Det blir ju fint och så är själva projektet ett sätt att träna på sociala förmågar. Dem som är med i projektet kommer inte att klottra på sina eller andras verk för att de har varit med och förstår och respekterar andras arbete.¨ Kenny, specialpedagog

¨Kan du göra så på andra våningen där jag städar? Det blir så mycket roligare att städa då!¨ städerska, Frölundaskolan

¨Du, jag har städat lite extra i dina toaletter så det blir riktigt fint.¨ Städerska, Frölundaskolan



Konsttoalettprojektet i Skärhamn/ Art toilett project in Skärhamn

Toaletterna vid Nordiska Akvarellmuseet
 och Gråskärsbadet, Skärhamn



Denna workshop/projekt hade som mål att skapa en konstnärliga utsmyckningen av toaletterna vid Gråskärsbadet i Skärhamn, Tjörn.  Konceptet för utsmyckningen kommer från platsen - havet, stranden, och floran men även Nordiska Akvarellmuseet som ligger alldeles intill och ett konstverk som står på en liten kobbe ute i vattnet, väl synlig från toaletterna.


This art project with children from the ages of 4-16 was carried out during a summer festival on the West coast of Sweden. The result of the workshop was to be hung up on the inside and outside of a block of public toilets in a popular bathing area and  the Nordic Watercolour Museum. Out in the water a stone-throw from the toilets is a sculpture called ´Lighthouse´ made by Wolfgang Winter och Berthold Hörbelt of plastic bottle crates.


 ´Fyren´av Wolfgang Winter och Berthold Hörbelt

Konstverket heter ’Fyren’ av tyska konstnärerna Wolfgang Winter och Berthold Hörbelt och är byggd utav flaskbackar i en vacker ljusturkos plast och har blivit en självklar del av miljön kring badet och museet.

Varför har konstnärerna byggd den av just flaskbackar?  Kan det vara så att Fyren är ett ´hem´ för flaskpost som annars får bara flyta omkring i det stora havet? Flaskpost är hemlig så länge den flyter omkring men hittar någon din flaska då blir ditt meddelande meningsfull för någon annan, någon som du inte känner och kanske aldrig träffar.Under workshopen, som var en del av familjfestivalen Frivolt, kunde barn skapa en egen flaskpost och måla med tusch.


Children who came to the workshop were invited to make their own message-in-a-bottle out of concrete. First they sat down and wrote a message on a strip of paper which was then rolled up tightly and put into a tiny glas bottle.


Så här gick det hela till!

På små pappersremsor skrev barnen ett hemligt meddelande som sedan rullades ihop och stoppades ned i miniatyr glasflaskor.

 


Två tjejer skriver sina meddelanden

 



Sedan fick varje barn välja ett litet föremål. Det skulle bli ett tecken för att senare kunna känna igen sin egen flaska. Tecknet kunde bli något litet från närområdet - kanske ett blad, en sten, en blomma, en bit ståltråd… Barnen fick välja en av fem flaskor att gjuta av i sanden. Flaskan trycktes ned till hälften i en sandbädd och en latexform lades i avtrycket. Sedan la barnen sitt ´tecken´ i botten på formen och betong hälldes i. Barnen tryckte ned sin glasflaska med det hemliga meddelandet i betongen och till sist fylldes formen till bredden så att den lilla flaskan blev helt gömd inuti betongflaskan.



Then each child was asked to find a ´sign´; a small object which was to be their own way of being able to identify their bottle in the futur e, for example a small flower, a berry, a leaf ,a piece of plastic... They then chose between one of 5 glas bottles which they were to press down into the sand. A latex mould of the bottle was laid into the impression in the sand. First they lay their ´sign´in the bottom of the mould, then some concrete, then their small message in the tiny bottle and lastly the bottle was filled with concrete.



 


Hemliga meddelandet och det lilla ´tecknet´ placeras i latexformen.




Försiktigt dras latex formen av de gjutna flaskorna och voilá - flaskpost!


Carefully the latex mould is pulled off and voilá! A message-in-a-concrete-bottle.



Radar med färdiggjutna flaskor. I den lilla glasflaskan ligger ett meddelande...


Rows of the finished bottles, and one of the tiny glass bottles containing a secret message...

 


Under tiden flaskan stelnade fick barnen måla. Det gällde att hitta en ledig plats på den gröna presenningen på marken (som var vårt klassrum för dagen) kring en bricka av flera små tuschflaskor. Barnen målade med vatten på akvarellpapper och sedan var det bara att experimentera med tusch och vatten. Det droppades från pipetter, man blåste, målade med tjocka eller smala penslar och skvätte de gröna och blåa nyanserna.


While the concrete set the children painted watery paintings with blue and green coloured inks and plenty of water on water-colour paper.

 


Hög koncentration när det ska målas med tusch..


...och trångt var det runt tuschflaskorna!


Några fantastiska tuschmålningar torkar i vinden




Flaskpost blir betongbilder av olika storlekar

The messages- in -bottles are mounted in conctete frames

 


Flaskorna blir sedan ingjutna på betongplattor av olika storlekar och är utsmyckningar för toaletternas framsida mot havet och blickar rakt ut mot ’ Fyren’. Tuschmålningarna smyckar innetaket i en utav toaletterna och ger besökaren en skön och avkopplande utsikt som speglar det vackra och oberäkneliga havet som ligger precis utanför.


The bottles are to be hung on the outside of the building and face the Lighthouse sculpture. The paintings are glued onto the ceiling and painted with several layers of protective varnish.

 



Tuschmålningarna limmas upp på taket inne i toaletten,
sedan får de några lager med halvblankt lack





Detta projekt finanserades av Tjörns Kommun och

 

 


Konsttoalettprojetet på Frölundaskolan/ Art toilet project at Frölunda School

Under våren 2011 fick sju toaletter på Frölundaskolan konstnärliga utsmyckningar. Utsmyckningarna skapades av sju klasser under ett bildprojekt som genomfördes delvis med stöd ifrån den statliga satsningen Skapande skola och av projektstöd ifrån Västra Götalandsregionen för projektet Konsttoaletter

In the spring of 2011 I carried out a project with children in years 4, 5 and 6 (ages 11-13) at Frölunda School. Each class designed and carried out the art work to be installed in one of the schools toilets. Each class chose one school subject as their theme and the work was carried out on paper with oil-pastells and water-colour pencils. The work was glued up directly on the walls and ceiling of the toilets then painted with several protective layers of varnish.

 Klasserna som ingick i projektet var 4A, 4B, 4C, 5A, 5B, 6A, och 6B. Varje klass fick var sitt skolämne som skulle ligga till grund för det skapande arbetet. Under 4-5 lektioner togs varje unik utsmyckningsprojekt fram. Tillsammans diskuterade vi de olika ämnen samt om konst i största allmänhet. Vi diskuterade idéer och skissade på olika lösningar. 5B som hade matte som sitt ämne mätte toaletterna och byggde sedan modeller av toaletterna i skala 1:10. Dessa modeller kunde sedan användas av eleverna för att testa sina idéer på. Olja pasteller, akvarellpennor och akvarellpapper var basen i de 7 helt unika utsmyckningar som visas här.

Svenskatoaletten Klass 4A

Klass 4B hade massvis med idéer om hur de ville att deras toalett skulle se ut! Många ville ha mycket färg ( gärna regnbågar), bokstäver, rutor eller mönster, rim, skämt eller dikter skrivna på väggarna. Vi bestämde oss för färggranna bokstäver i oljapasteller och akvarellpennor. Vi skar upp akvarellpapper i var samma storlek som kaklet. Bokstavarna bildar ord som man kan hitta medan man sitter på toan! 



This class had heaps of ideas! They wanted a lot of colour, letters, squares, patterns,rhymes, jokes... In the end we decided on letters drawn on tile-sized paper with colourful oil-pastells. The letters form words that can be found during a toilet visit!








NOtoaletten Klass 4B

Planeterna var gjorde utav silkespapper i olika färger och lager och sedan var ytan dekorerat med glitter, färg, tidningsurklipp, gultråd mm. Sedan limmades planeterna upp på väggarna och eleverna målade väggarna en underbar skymmningsblå färg (sponsrad av Lasses färg och tapeter) och gav saturnus ringar utav sprayfärg


The planets for this toilet, the science toilet, were made using different coloured tissue-paper and then decorated with glitter, paint, magazine cut-outs, gold string etc. Then the planets were glued onto the walls and ceiling and the students painted the sky in a wonderful blue paint the I managed to get sponsored by a local hardware shop. A student spray-painted Saturns rings.

 







Engelskatoaletten Klass 4C

Eleverna fick arbeta på sidor rivna ur en 150 år gammal bok på engelska! De fick först hitta ord på engelska som de gillade och ringa in dem med svart oljafärg, sedan länkades ringarna ihop och fortsätta bygga på den nya bilden som blev med färgade pasteller. Senare arbetade de två och två på en och samma bild eller tema. Till sist målades fina ordbilder av motsatsord.


The students in this class drew with oil-pastels on pages I ripped out of a 150 year-old book. They first found words that they liked in English on the pages and drew a ring around them in black. Then they linked up these rings and suddenly they had created a drawing. Colours were added and later on they worked in pairs, with opposite words that were related to their pair-drawings- or vise-versa.

   






Historiatoaletten 5A

Klassen var mycket intresserad av vikingatiden och gudasagorna. Vi tittade på bilder av runstenar och bildstenar från vikingatiden och eleverna arbetade i grupp med egna run- och bildstenar. Det blev fyra stenar; en man och pojk sten, ett barn sten (som visade skillnader mellan fatiga och rika barns situation), en kvinna sten (som blev en Jean D'arc sten), och en vikingasten.


This class was very interested in the age of the Vikings which they were studying at school at the time. They also were very inspired by the ancient tales of the lives of their gods. I sought out images of rune-stones and they used these images to create their own versions. There were 4 groups and the stones they drew told about the lives of men and boys, rich and poor children, there was a stone that told of the life of Jean D'arc and one group simply combined images from the vikings that they liked and made their own stone of these.








Mattetoaletten Klass 5B

Första uppgiften matteklassen hade var att mäta upp toalettterna och sedan bygga skala 1:10 modeller i kapapapper. Dessa modeller använde alla klasserna sedan när de skulle testa placeringen av sina verk på väggarna.
Upplägget för matte toaletten blev att klassen fick arbeta i små grupper och ta mått på olika delar av kroppen hos alla elever i klassen. Tanken var att lägga ihop alla dessa mått, dela med antalet elever i klassen och på så sätt få fram en människa som hade medelvärden av alla elever i klassen. Medan halva klassen arbetade med att rita upp dessa kroppdelar med medelvärden målade andra runt sina egna händer och skapade fritt med oljapasteller!







Hemkunskapstoaletten Klass 6A

Klass 6A fick en speciell uppgift. Varje klass hade som uppvärmingsuppgift att måla känslovykort med oljapasteller. Det blev många vackra kort! Dessa kort fick klass 6A använda i sin toalettutsmyckning. Efter en del diskussioner och funderingar kom vi fram till att hemkunskap handlar om att äta rätt får att orka. ORKA blev ett roligt ord att arbeta med! Vi delade upp vykorten i 4 olika kategorier som eleverna tycket uttryckte olika känskor som har med mat att göra. Sedan bildade eleverna bokstävarna i ORKA med dessa fyra korthögar. Klassen testade placeinging av ordet på skalamodellen och sedan hjälpte de till att limma upp allting på toalettens väggar och tak.









Idrottsotaletten Klass 6B

Idrott innebär många redskap! Klassen ritade upp olika redskap som har med idrott att göra på papper. De fick arbeta i vilken skala de själv ville. Sedan fick de arbeta fritt med formens yta med en egen färgsättning eller mönster. Klassen pratade om hur de ville hänga de färdiga verk och vi kom fram till att det skulle bildas ett slags band eller bana runt hela toaletten. Vi la ut verken i rätt ordning, tog foton och två elever hjälpte sedan till att limma allt på plats i toaletten.







Konsttoalettprojektet på Frölundaskolan har delvis finansierat med projektbidrag från;



och delvis från medel ifrån Skapande Skola, Kulturrådets satsning på grundskolor


RSS 2.0