/ Citat från deltagare /

Några kommentarer som jag har hört...

¨Jag ska bli läkare när jag är stor men jag ska nog bli konstnär på fritiden¨  Tjej, under arbetet med Engelska toaletten

¨Va? Sätter du upp det på toan? Jag trodde inte att du skulle göra det på riktigt!¨ Tjej, Svenska toaletten

Svenska toaletten: Vi tejpade upp toalettväggens mått på golvet och eleverna bestämde var alla bokstäverna skulle sitta. När det var klart och alla var nöjda sa en elev till mig, ¨När vi går rafsar du bara ihop allt eller hur?¨. ¨Nej såklart inte¨sa jag, ¨Jag tar kort med kameran och sedan nummrerar jag alla så att det blir precis så här i toaletterna¨. ¨Gör du??¨

¨Är det du som har fixat toaletterna här? Jag tycker att det är jätte bra- jag brukar sitta och läsa det som står. Det är fint.¨ Elev på högstadiet.

Några tjejer fick uppgiften att måla NO-toaletten blått. Ingen av dem hade målat en vägg innan och de började drömma om att få måla hemma i sovrummet. En av tjejerna sa ¨Den här färgen är så himla fin jag skulle vilja äta upp den!¨. En annan tjej fick låna min stora målaroveralen och från ögonblicken hon drog igen dragkedjan förvandlades till en cool kille med alla gester och den coola mörka rösten...

¨Nu blev jag på glad humör! ¨ Peter, läraren klass 4C när han fick se sina elevers toalett.

¨Kan du gör så på våra toaletter? Det är nån som har skrivit fula ord på vå våra tolaetter och det är så tråkigt att gå på toa då.¨ Tjej lågstadiet

Det är sånt som detta som skolan behövs för att skapa en känsla av gemenskap. Det blir ju fint och så är själva projektet ett sätt att träna på sociala förmågar. Dem som är med i projektet kommer inte att klottra på sina eller andras verk för att de har varit med och förstår och respekterar andras arbete.¨ Kenny, specialpedagog

¨Kan du göra så på andra våningen där jag städar? Det blir så mycket roligare att städa då!¨ städerska, Frölundaskolan

¨Du, jag har städat lite extra i dina toaletter så det blir riktigt fint.¨ Städerska, Frölundaskolan