Äsperödsskolan Årskurs 4, Uddevalla

Temat för eleverna i Åk 4 var Vatten. Eleverna visste en del om vattens olika tillstånd då de hade läst om det i NO och det blev en jätte bra grund till arbetet med vatten som tema. Tillsammans kom eleverna fram till vattnets olika tillstånd- gas, flytande och fast och sedan brainstormade vi på alla de olika sätt vi kan se dessa tillstånd i naturen.


Sedan fick eleverna välja olika bilder av vatten i dessa olika tillstånd och med dessa som utgångspunkt måla med mörk blå, ljusblå poch vit den känslan som fanns i just det tillståndet. Det blev en riktig experimentverkstad och eleverna upptäckte alla möjligs olika sätt att använda akrylfärg på för att få fram olika känslor och effekter.

Att få lov att testa sig fram med materialet utan att ha kraven på sig att måla 'något' är ett sätt att låta eleverna komma in i arbetet och känna lust och nyfikenhet. Vad vi gör nästa vecka får komma fram genom att studera platsen, prata om vilka känslor och upplevelser vi vill att besökaren ska få och sedan tillsammans komma fram till just VAD den konstnärliga utsmyckningen ska vara och hur vi ska genomföra den.








Äsperödsskolan Årskurs 1, Uddevalla


Förra veckan började jag på nya projekt i Uddevalla. Det ska bli 3 skolor totallt med elever från Åk 1 till Åk 7.


I Äsperödsskolan på onsdag och torsdag mötte jag först två grupper av ivriga första klassare på förmiddagen och en halvklass med energiska Åk 4 elever på eftermiddagen.

Årskurs 1

Ettorna har arbetat utifrån en sagobok i år och vi kom överrens om att det skulle vara ett bra tema för arbetet med konsttoaletterna. Sagan handlar om dramatiska händelserna i Miniland då en drake tröttnar på att bo i Skuggans land och beger sig in till Kungens slott med avsikt att ta Kungens skatter och senare ta över hela kungariket. Mini är den lilla killen som ska rädda Miniland - det är en klassisk saga om striden mellan gott och ont helt enkelt. Jag funderade på drakar som symbol och det ledde mig till kinesisk mytologin där drakar anses inte som onda som i västerländska sagor utan tvärttom är symboler för styrka och tur. Jag visade svart tusch drakemålningar  av den kinesiska konstnären Chen Rong från år 1244. 




Chen Rong målning av drakar


Kinesiska drakar är uppbyggda av en massa olika djurdelar; kamelhuvud, koöron, ormhals, örnklor, tigertassar, fiskfjäll och hjorthorn. Eleverna fick se bilder av dessa olika delar och jämförde dem med Chen Rongs målningar- sedan fick de förstår prova själva att måla sitt eget drake!


Vi började medlägga en pöl av svart tusch   på mitten av ett blad akvarellpapper med hjälp av en pipett. Sedan fick eleverna blåsa tuschen åt olika håll genom att blåsa försiktigt i ett sugrör. I denna tusch mönster fick barnen leta delar av sitt eget drake- var skulle huvudet finnas, benen och svansen? Med pensel målades delarna fram - och så vackra och levande dessa drakar blev!





Nästa dag när den vattenfasta tuschen hade torkat arbetade eleverna på bakgrunden. Genom att doppa hela pappret i en vattenbad och sedan måla med pensel och en bit skumgummi arbetade de fram vackra tuschvärldar i olika nyanser av blått. Som alltid så blev det inte två elever som målade likt den andra- alla är unika och alla är lika vackra!









Jag nominerar Liebster bloggpris till favvo bloggaren Elsa

Nu får jag äran att skicka lilla bloggpriset vidare till andra fina blogg som jag gillar!
Första är förstås till min egen underbara bloggdesigner Elsa Gometz
http://pieceofmeat.blogg.se/

Här är ett exempel på hennes konst. Hon är grym!! (går bara andra året på gymnasiet så jag ser en ljus framtid här..)

Leibster Bloggpris

Här om dagarna fick jag ett litet bloggpris, Leibster Blogpris, av http://sintrakonsthantverk.blogspot.se/.
Sinra nominerade mitt blogg som ett av sina favoriter.

Super roligt- TACK Sintra!


Liebster is a German word meaning dearest, and the award is given to up-and-coming bloggers with less than 200 followers.
If you receive the award, you should:
1. Thank the giver and link back to the blogger who gave it to you.
2. Reveal your top five picks and let them know by leaving a comment on their blog.
3. Copy and paste the award on your blog.
4. Hope that the people you’ve sent the award to forward it to their five favourite bloggers and keep it going!

RSS 2.0