Projektet i Älgarås / The project in Älgarås


I Älgarås var det flera elever som jag hade träffat året innan då jag berättade en Maorisaga och efteråt skapade eleverna en del av sagan i lera och guldtråd!

Klassen i Älgarås fick samma upplägg som i Moholm. Här kommer bilder från deras process. Läs i tidigare inlägg för en beskrivning av processen.

The class in Älgarås went through the same working process as Moholm. Here are pictures of the whole process. See earlier blogs for a detailed description of what we did.



























Här kanske?





Den färdiga Konsttoaletten blev så här, en rad figurer längst med ena väggen och över spegeln och en bård runt resten av toaletten.


Två Konsttoaletter i Moholm

Slutet på dag två limmade jag upp alla elevernas arbeten i flick- och pojktolattterna. Vilket fokuserat och intensivt projekt, barnen arbetade så bra! Och se vlika härliga konsttoaletter det blev!

At the end of the second day I glued up the pupils work on the walls of the girls and boys toilets. An intensive project where the kids worked so well- and just look at the art toilets that they created!




Flick konsttoaletten....

The girls art toilet...



och pojk toaletten!

and the boys art toilet!




Dag två i Moholm: Koru mönster och skyddsdjur/ Day two in Moholm: Koru patterns and protective figures

Den andra dagen målade eleverna på korumönster de hade startat dagen innan. Mönstren målades med tusch igen men nu på avlånga ljustbrunt kvistpapper. Idag fick eleverna själva bestämma hur de ville utveckla sina mönster med hjälp utav röd tusch.


The second day the pupils developed koru-patterns they worked on the day before. Today thet had red inks on a light brown paper to work on.





När alla var klara var det dags att samlas igen i en ring på golvet (jag arbetar helst på golvet där alla kan sprida ut sig samt enkelt få ett överblick på sitt arbete genom att stå upp. Eleverna får även samlas kring materialen och blir då stimulerade på ett naturligt sätt av varandras arbeten vilket jag ser som mycket positivt). Jag berättade denna gången om de olika djur som finns på Nya Zeeland och hur Maori konst speglar dessa märkliga och unika djur. Figurer som man finner inuti Maori samligshus (whare nui) skyddar människor från faror. Barnen fick som uppgift att måla ett huvud som sedan skulle fästas på korumönstrade kropperna de hade precis målat. De skulle skapa sina egna skyddsfigurer till toaletterna!


We then gathered in a ring again and I told them about the different and unique animals that live in New Zealand. I also talked about the special carved figures that are often seen in Maori meeting houses which protect their people. The children now were given the task of creating their own imaginary heads which later were to be attached to the koru-patterned ´bodies´they had just painted.







Kolla så spännande konstverk det blev!



Nya projekt i Töreboda kommun / New projects in Töreboda

Dags att sätta igång igen!  Denna gången fyller jag bilen med konstmaterial och kör iväg en tidig morgon till Törebodatrakten, ett par timmars bilfärd från Göteborg. Kommunen har anlitat mig att hålla i konstprojekt med alla årskurs 2 elever. De har önskat sig att projektet har någon internationell inriktning. Eftersom jag kommer från Nya Zeeland blir det naturligt för mig att berätta om och arbeta med aspekter av Maorikulturen. Resultaten lektionerna jag har med varje klass ska förstås bli en konsttoalett.

Den första skolan jag besöker är Moholmsskola.

Första lektionen pratar jag om hur Maori bygger upp sina vackra kowhaiwhai mönster genom att sätta ihop en form på olika sätt. Formen heter KORU och är en liten öppen spiral med knopp som påminner om hur en ny ormbunksblad ser ut då den är på väg att slå ut. Jag berättade att i Maori kulturen så är KORU en symbol för nytt liv.


I have started up a new Art toilet project in a town a couple of hours drive outside of Göteborg. There they wanted the kids to get involved in a project that had some sort of international aspect and since I am from New Zealand I decided to work with art from the Maori culture. We started by studying the kowhaiwhai patterns and the basic form that they all are based upon. The form is called the KORU and it is derived from the unfurling fern frond and is a symbol of new growth.



Alla fick träna på att måla koru-formen med pensel och tusch på ett stort vitt papper. De testade att sätta ihop de på olika sätt. 











Vi fascinerades allihopa över hur olika alla målade sina korus och hur det inte fanns två skisser som var den andra lik!


We were all fascinated over how everyone painted different kinds of koru and that there weren´t two sketches that were the same.



RSS 2.0