Det börjar bli färdigt på toaletterna på Västerskolan!

Eleverna har arbetat riktigt bra för att de skulle hinna bli klart med sina Konsttoaletter! Att arbeta som vi har gjort på Västerskolan- alla målar sin del direkt på väggen- kräver stort fokus och tålamod av alla. Eftersom det är många som ska samsas om en liten yta och tillsammans ska det bli en helhet, ett verk, så är det en förutsättning att varje elev levererar en del, sin egen unika bidrag, till det stora verket.

För att vi skulle lyckas med detta fanns det vissa ramar som gruppen har fått förhålla sig till;
1) Alla kommer genemsamt fram till ett tema för sin Konsttoalett och verje elev sedan tolkar temat på sitt eget sätt
2) Alla i gruppen får använda en begränsad färgskala så att vi lättare kan skapa ett sammanhängande verk av alla de enskillda delar
3) Varje bidrag får en särklild utvald plats i rummet utifrån en helhetstanke- storlek och placering kan förstås inte vara samma för alla men betydelsen av varje bidrag för helheten var detsamma - det vill säga att alla delar är lika vilktiga och har samma värde.

Det blev en del bra frågor över dessa ramar som kunde i första anblick ses som begränsningar. Men efter lite diskussioner tror jag ändå att eleverna var med om att man kunde lika gärna se dessa ramar som utmaningar och ett sätt att testa något nytt och upptäcka nya möjligheter just PÅ GRUND AV  dessa begränsningar.

Klass 7E och 7D kanske har fått den svåraste uppgiften. Att dela på en större toalett. Men vi är på god väg att lösa detta jätte pusselet. Eller vad säger ni? Kolla själva hur det ser ut hittills. De silvriga molnen fungerar som länk mellan alla bilderna.








Klass 7A har kommit rätt långt också. Jag har tillagt olika bakgrund på toaletterna för att skapa en känsla av helhet. Här har band i olika nyanser av turkos fått vara basen.





Trångt på toan på Västerskolan!





Så här såg det ut under några intensiva lektioner där så många elever som var bara möjligt fick trängas in i toaletten för att få upp sina bilder på väggarna! Det kanske var som mest sex elever och två over-head projektorer inne i det lilla rummet samtidigt! Det var VARMT och mycket trångt men eleverna var fantastiskt duktiga- dem ritade försiktigt upp sina bilder på väggarna först med byerts och sedan målade färdigt med väggfärg.

Här kommer lite action bilder!














Projektstart på Västerskolan, Uddevalla

Förra veckan startade jag upp projekt med Västerskolans alla Årskurs 7 elever. Det är fyra klasser av elever på skolan som tillsammans får utsmycka tre utav skolans toaletter och projektet fick en rivstart med nio lektioner på tre dagar!

Frågar ni mig så har det gått fantastiskt bra så här långt med alla klasser!
Men jag låter bilderna talar sitt eget språk. Introduktionslektionen var lite tänkt som en uppvärming inför det arbetet som de hade framför sig; att börja tänka på rummet TOALETTEN som plats för offentliga konstnärliga utsmyckningar - där man kan visa sin röst, påverka sin miljö och skapa loss! Sedan pratade jag om Nya Zeeland, Maorikulturen och Korumönster som ligger till grund för mycket av bildspråket hos Maorifolket. ( se tidigare projekt i Töreboda och Gullspång för mer ingående beskrivning om Maorikulturen.)


Eleverna fick prova på att måla korumönster med tusch och penslar. Återigen slåss jag av hur varje individ tolkar uppgiften på sitt eget unika sätt - det vill jag att alla ska se, uppskatta och vara rädda om!
Här kommer en liten dokumentation från alla fyra klasser och på slutet en rad underbara foton på den gemensamma jättebilden som blev när vi la allas verk intill varandras på golvet.





















Äsperödsskolan Årskurs 4 skapar konsttoaletterna ¨Splash¨och ¨Havet¨

Årskurs 4 arbetade hårt under den sista intensiva lektionen för att hinna göra klart på sina Konsttoaletter. Så här gick det till!

Tillsammans kom gruppen fram till att de ville skapa två helt olika toaletter- man skulle få två olika upplevelser som ändå navände samma material ( blåmålade papper) och samma teknik ( kollage)
Jag ritade först snabba skisser på toaletterna på tavlan och så blev det brainstorming- det var en massa fantastiskt roliga idéer kring vatten temat men till slut blev det två teman; Splash och Havet.



Sedan delades klassen i två delar och Splash-gruppen klippte de blåa bilderna i vatten droppar av ilka storlekar och former. Havet-gruppen fick istället riva bilderna i remsor av olika tjocklekar och på så sätt få snygga vågiga kanter som passar till havet teman. Det blev två vackra blåa högar på ingen tid alls! Vad de jobbade dessa elever!



Nästa uppgift var att dela upp nyanserna i tre olika högar ; ljusa, mellan och mörka nyanser. Och sedan lägga dessa papperslappar innanför den tejpade området på golvet som var lika stor som toalettväggen som vi hade valt att utsmycka.





Med några villiga elever bars allt ned i plastkassar till toaletterna där det limmades och langades och efter några timmar blev det klart! Och vilka fantastiska toaletter det blev! Kolla bara!









Konsttoaletterna blir klara på Äsperödsskolan Åk 1 Skuggans land i förvandling

Sista gången jag träffar eleverna på Äsperödskolan är det mycket som ska göras- alla konstverken upp på toaletterna på en enda kort lektion och på något märkligt och fantastiskt sätt klarar vi av det tillsammans! Tack vara alla underbara elever, lärare och assistenter så blir det inte bara färdigt i tid, det blir så bra!

Här kommer bilderna från sista lektionerna från Åk 1 då tre toaletter fick konstnärliga utsmyckningar.



Eleverna fick klippa ut blad ur det tuschmålade pappret som blev över efter alla hade klippt ut sina drakbubblor. sedan fick deen i taget måla stjälkar till sina fantasiblommor direkt på väggen.

Sedan var det bara att limma upp allt på vägagrna med tapetklister! Tror att den onda drakanet kunde trivas nu i sitt ¨Skuggans Land¨ - kanske blir det till och med så att andra kan trivas där med...som vi!



















Äsperödsskolan Åk 1 klipper drakbubblor och målar fantasiblommor och träd

När jag träffar eleverna från Åk 1 för tredje gången pratar vi igen om landet där den onda draknet bor som heter Skuggans land. Vi skulle hjälpa honom att bli gladare och kanske sluta göra dumma saker mot andra om vi skapade ett hem som han ville gärna vara i. Det första vi gjorde var att ge honom kompisar. Det var det allra viktigaste.

Draken målningar från förra lektionen var ju fantastiska som dem var men tänk om dem kunde flyta omkring på väggarna (himmelen menar jag!) i toaletterna. Med hjälp utav papperstallrikar ritade vi cirklar runt våra drakar med blyertspenna. Sedan klippte vi ut dessa cirklar. Och vipps så fick vi drakbubblor!



Det var många som kom fram till att det var sol, blommor, träd och gräsOch eftersom landet var ett påhitat land ( vi kunde inte hitta det på världskartan i alla fall) så kunde det tänkas finnas påhittade blommor och träd där eller hur?
Här nedan kommer lite bilder från klassens arbete med fantasiblommor.

Som material fick eleverna arbeta med svart oljapastell och tusch igen. Denna gången fick dem grundfärgerna rött, blått och gult. Alla andra färger ni ser här har eleverna blandat själva. Det blev spännande färgexperiment och många, många otroligt vackra blommor och träd!




När alla var klara med sina blommor tog vi fram

RSS 2.0