/ Färg direkt på väggen / Projekt på skolor /

Projektstart på Västerskolan, Uddevalla

Förra veckan startade jag upp projekt med Västerskolans alla Årskurs 7 elever. Det är fyra klasser av elever på skolan som tillsammans får utsmycka tre utav skolans toaletter och projektet fick en rivstart med nio lektioner på tre dagar!

Frågar ni mig så har det gått fantastiskt bra så här långt med alla klasser!
Men jag låter bilderna talar sitt eget språk. Introduktionslektionen var lite tänkt som en uppvärming inför det arbetet som de hade framför sig; att börja tänka på rummet TOALETTEN som plats för offentliga konstnärliga utsmyckningar - där man kan visa sin röst, påverka sin miljö och skapa loss! Sedan pratade jag om Nya Zeeland, Maorikulturen och Korumönster som ligger till grund för mycket av bildspråket hos Maorifolket. ( se tidigare projekt i Töreboda och Gullspång för mer ingående beskrivning om Maorikulturen.)


Eleverna fick prova på att måla korumönster med tusch och penslar. Återigen slåss jag av hur varje individ tolkar uppgiften på sitt eget unika sätt - det vill jag att alla ska se, uppskatta och vara rädda om!
Här kommer en liten dokumentation från alla fyra klasser och på slutet en rad underbara foton på den gemensamma jättebilden som blev när vi la allas verk intill varandras på golvet.