Kowhaiwhai lektion 3

Den tredje och sista lektionen var uppdraget att skapa ett gemensamt Kowhaiwhai bild. Ett mönster som var som symbol eller uttryck för klassen som helhet.
 
Inför denna lektion fick lärarna ett brev av mig. Så här stod det;
 

Maorifolket kom till Nya Zeeland i kanoter över stora Stilla Havet. Olika klan bosatte sig på olika delar av Nya Zeeland och när de träffades identifierade de sig alltid utifrån namnet på båten de anlände till Nya Zeeland i, vilket berg samt vilket vattendrag som tillhörde deras klan. 

Ni kan förbereda eleverna genom att prata om den lokala geografin; 

Man kan kanske prata om….

NUTID Hur ser det ut där ni bor idag? Finns det berg, vattendrag?

Vad heter närmaste hav?

DÅTID Hur tog man sig fram och hur såg det ut i Mölndal för längesedan?

Var låg havet då?

Tillsammans med hela klassen vill jag gärna att ni kommer fram till ett svar på denna fråga;

Om skolan hade ett eget berg ELLER vattendrag vilket skulle det då vara?

 

Svaret på frågan blev början på en diskussion kring hur berget eller vattendraget skulle gestaltas i form utav en ryggrad eller stam till klassens Kowhaiwhai.

Bilderna nedan är från alla klassernas arbete med klasskowhaiwhai målningen;

 

 
 
 
De färdiga Kowhaiwhai bilderna;
 

 


Konstprojekt på Dalabergskolan Uddevalla

Konstprojektet med förskoleklass och åk 1 elever på Dalabergskolan har börjat! Här är det inte hellre konsttoaletter som ska bli slutresultatet utan ett antal väggutsmyckningar i några grupprum på den fina nybyggda  skolan. Temat är MOTSATSER och vi börjar lektionen, som alltid, med en uppvärmningsuppgift. Först pratar vi om olika motsatsord: varm/kalt, vinter/sommar, glad/ledsen, krig/fred, kurvig/rak, lång/kort...listan blir lång och eleverna är superduktiga på att komma på alla möjliga motsatser!
 
 Varje barn får bestämma sig för ett motsatspar. Jag sprider sedan ut små papperslappar av olika färger på golvet i mitten av ringen. Några elever i taget får välja två färger som de tycker representerar de två orden de har valt. Vi tejpar ihop bilderna med maskeringstejp på baksidan. Sedan visar jag hur med hjälp av en sax man kan ändra på formen på pappret så att man ger form åt orden. Tanken är att få de att se hur man arbetar vidare med sin bild genom att bestämma både färg OCH form. På så sätt får betraktaren flera ledtråd!
 
Vi hängde upp alla de färdiga  'diptyken' på tavlan. Spännande blev de!
 
 
Efter rast börjar vi på de 'riktiga' materialen. Eleverna får välja i par två träbitar ( en underbar låda med restbitar från träslöjd!! Vilken fin gåva!!)
 
(En kille blev, som jag, mycket stimulerad av bitarna och blev helt upptagen med att sätta ihop bitarna till en vacker horizont längst med väggen..)
 
 
 
Med målarfärg, tyg, pärlor, sand, glitter , piprensare, plastbitar, elsladdar...
 
 
skapar eleverna de sina tolkningar av motsatsorden - som de har gemensamt kommit fram till. Ett samarbetsövning lika mycket som ett skapandeprojekt!
 
Resultaten kommer jag att visa kontinuerligt under projektets gång. Här kommer bilder från de första grupperna. Kan du gissa vilka ord de gestaltat?
 

 
 
 
 

Kowhaiwhai lektion 2

I den andra lektionen i Projektet Kowhaiwhai har eleverna först fått arbeta vidare på de gemensamma spegelmålningarna från förra lektionen. Denna gången skulle varje elev får utifrån egna färgexperiment. Jag visade hur man kan färändra färger genom tillföra olika mängd svart och/eller vit. Det är ett fantastiskt stämmning i rummet när de gör sina färgupptäckter och delar med varandra- både verbalt men även rent fysisk genom att använda varandras specialblandade färger. 
 
 
När vi satt ihop parmålningarna igen så var det lätt att se att det inte fanns två elever som hade löst uppgiften på samma sätt utan varenda färgläggning var helt unikt. Ett smakprov- det är bara att njuta!!
 
 
 
 
 
 
 

Kowhaiwhai (Maori mönster) projekt

Jag arbetar inte bara med Konsttoaletter utan ibland får jag frågan om jag kan hålla i andra konstprojekt. Detta tycker jag är både roligt och spännande - att få skapa lektioner kring olika teman där vägen fram och upptäckterna som eleverna, lärarna och jag gör tillsammans är det som är det allra viktigaste! 
 
Förra veckan började jag ett projekt med 8 grupper av mellanstadie elever på Mölndals Kulturcenter. 
 
Varje grupp ska komma till mig på den underbart fina konstateljén i Mölndal för att arbeta med Kowhaiwhai som tema udner tre lektioner. Kowhaiwhai är namnet för ett sorts mönster där grundformen KORU är en spiralform hämtad från den Nya Zeeländska skogen. Det är ormbunken som har denna form innan bladet har öppnats och har en stor betydelse i Maorikonsten som symbol för energi och nytt liv. 
 
Jag börjar första lektionen med en power point presentation av Nya Zeeland, en snabb berättelse av hur Maori och vita kom till landet, hur det blev då och hur det är idag.  Maorikulturen har fått genomgå en sorts renaissance efter år av förtryck och jag är glad att kunna sprida kunskapen om denna vackra konsten för dessa utvalda elever.
 
Första lektionen får eleverna först testa att måla KORU formen med svart färg på vitt papper. Det är otroligt fokuserat alltid i rummet när alla målar koru för koru en alldeles egen korubild. Aldrig två som är samma.
 

 
 
Jag hängde upp allas individuella korumålningar på väggen och pratade om hur viktigt det är att komma ihåg att det är ingen som kan måla just som du kan. Inte ens din bästa kompis- och det ska man vara jätte stolt och glad för! 
 
 
 
Och kanske skulle nästa övning visa just detta! Jag delade upp gruppen i pars- för att man inte skulle arbeta med den som man brukar utan testa om det hände något nytt när man arbetade med någon annan kompis istället. Jag visade med läraren hur man skulle försöka följa varandras handrörelser så att det såg ut som om man stod framför en spegel. Det är inte lätt! Det kräver mycket koncentation- eleverna var jätte duktiga!
 
 
 
Efter denna uppvärmningsövning stod de i samma par och nu var det spegel korumålningar som de skulle göra. Jag fick nästan rusningar av att se hur väl de arbetade ihop opch vilka spännande spegelbilder det blev!
 
 
Vi hängde de gemensamma spegelbilderna på en ny vägg- denna gången vände vi bilden på sidan och plötsligt en massa former och figurer träder fram ...
 
 

RSS 2.0