Förskolans fönster blir klar!

Idag avr min sista dag på Hällesåkerskolan. Vilken fin tid jag har haft med alla denna lilla skolans elever! Tack allihoppa för att ni tog emot mig med öppna armar och öppet sinne! Jag har haft kul och är stolt över alla eleverna som har jobbat så bra och med så mycket fantasi och engagamang!
 
Så här vackert är utsikten in till matsalen från lekrummet nu!
 
 
Dessutom önskade barnen att jag skulle måla fönsterbrädan som en väg. Det gjorde jag förstås - med hjälp av en elev klippte vi små tejpbitar som mittenlinjer och sedan målade vi med svart färg. När man tar bort tejpen blir det  små vita streck. Imorgon blir det kul att köra bilar på den tror jag!
 
 
 

Konsttoaletten RESAN

 
Denna dag var det dags- alla skulle få måla sina delar av resan på väggen. Dessutom kom SVT på besök - Anders stannade flera timmar, filmade och intervjuade! Reportaget visades på Västnytt samma kväll!
 
Det var en mycket produktiv, fokuserat och bra dag! Eleverna var alla fantastiska och jag är riktigt stolt över hur de arbetade med stor koncentration på sin del av verket men även att de klarade av denna komplicerade samarbetsövning på ett så föredomligt sätt. De borde få pris!
 
Jag hann ta några bilder under denna intensiva dagen i alla fall!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hällesåkerskolan , Förskoleklassen Dag 2

Så spännande det är att få teckna och måla direkt på väggen! Det fick eleverna i förskoleklassen gör idag. Runt hela fönstret i lekrummet skulle det bli en ram av fantasifigurer. I små grupper fick barnen komma in i rummet med mig sedan fick de sina instruktioner; de skulle först rita upp sin figur- utifrån sin skiss om de ville ha det som hjälp, sedan skulle de välja färger för sina figurer utifrån de färger som jag hade med mig. Mellan varje färg var det viktigt att tvätta penseln - för vad händer om man doppar penseln från ena färg till det andra undrade jag? Jo det skulle bli 'den här färgen' sa en kille och pekade på den grågröna färgen på skydströjan hade hade på sig. 
 
Vissa elever fick stå på bordet för att nå längst upp på förstret, andra fick ligga under bordet och måla! Barnen var jätte duktiga och fokuserade på uppgiften. 
 
 
Ett par elever blev helt tagna av uppgiften att blanda egna färger. Det avr så spännande att se hur de pratade om vad de upptckte, olika namn för färgen de själva hade skapat; gulblå, brungrön, grågrön...
 
 
Denna killen ville gärna ta hem sin 'palett' (ett plast lock från en engångs burk) med sin EGEN grön. Och det fick han naturligtvis göra!
 
 
 

Tillbaka till Klass A, Hällesåkerskolan

Idag efter lektionen med Förskoleklassen gick jag in till Klass A för att limma upp de sista figurerna i dagtoaletten. Det blev så här fint!;
 
 
Även dörrarna fick nya skyltar som eleverna klippta ur sina vackra akvarellpenna bilderna.
 
 
Men den riktig spännande överraskningen var att klassen hade sedan jag avr där sist gjort en egen konstnärlig utsmyckning i kapprummet utanför toaletterna. Det var fantastiskt kul att se hur de blev inspirerat att fortsätta utsmycka sin egen miljö och att de verkade verkligen haft kul! Många olika material hade använts - oljepasteller, akvarellpennor, blyerts- och i hela långa verket sprudlar det av energi och nyfikenhet. Jag blev faktiskt rörd.
 
 
 

Hällesåkerskolan , Förskoleklassen Dag 1

Idag var det nystart för ett tredje projekt på Hällesåkerskolan. Rent tekniskt bör inte projektet finnas dokumenterat i denna blogg eftersom klassen inte har en toalett att utsmycka utan ska istället hitta på något spännande för en vägg i lekrummet. Men så är det med konstnärliga projekt- de utvecklas och förändras och nu har Konsttoaletter utvidgat sig!
 
Klassen började med en uppvärmingsövning där de fick prova på att använda sig av torrpasteller. Jag hade med mig en stor låda med många nyanser att välja på och alla barn fick välja några som de gillade. Jag uppmuntrade de att gnugga med fingrarna och testa att måla förgerna ovanpå varandra och se hur färgerna förändrades. Vi pratade även om att uttrycka känslor med färg. Glad eller arg blev känslorna som barnen ville testa att gestalta.
 
 
Efter alla var klara satt barnen i en stor ring. I stod i mitten och visade varje enskilld bild för alla. Tillsammans fick barnen sedan bild för bild säga om det var en glad eller en arg känsla i bilden - eller kanske mitt i mellan? 
 
När alla bilder placerades på golvet såg barnen att det hade blivit en gemensam bild- 'Ett hughus!' ropade en elev! 'Ja! Här är skorsstenen och här är dörren!' sa flera andra. 'Ett höghus som blir gladare och gladare ju längre upp man kommer alltså! ' sa en lärare. 
 
 
Efter rasten kom alla eleverna in till lekrummet. Det var ju i detta rum som de skulle få göra sin konstnärliga utsmyckning och placeringen skulle vara runt fönstret in till det stora matsalen ( som var även en utav förskolans klassrum ). På golvet i detta rum ligger en matta som är som en jätte stor världskarta. Jag hade pratat tidigare om mitt hemland Nya Zeeland och var den finns i förhållande till Sverige så nu kunde barnen visa mig var Nya Zeeland låg på denna kartan med. Jag hade med mig ett gäng foton som jag visade för barnen. Bilderna var av ollika märkliga djur och växter som finns på Nya Zeeland.
 
 
Jag berättade även om Maorifolket vars konst inspirerats av Nya Zeeländska naturen. Jag visade bilder på hur dessa konstverk utsmyckar deras samlinghus. Igår hade klassen pratat om olika djur som finns på bondgårdar. Idag skulle de får som uppgift att skapa egna fantasidjur - att sätta ihop ett eget djur med delar av olika djur.

 
 
 

Unnerödsskolan klass 5 målar sina Konsttoaletter

Klass 5 har jobbat med självporträtt cirklar. Dessa har de haft som uppgift ifrån mig för sina bildlektioner och idag skulle eleverna få använda akryl- för första gången för de flesta tror jag- och måla direkt på väggarna. Cirklarna var tallriksstora som passar bra till toaletterna som var utanför matsalen! Eleverna arbetade fint och fick lära sig mycket om hur man blandar olika färger- learning by doing helt enkelt. Pastellteckningarna fanns med för de som inte hade hunnit designa sin cirkel under bilden. Jag hade klippt små titthål i papper och så hittade eleverna roliga delar av känslokorten.
 
 
Två färdiga Konsttoaletter- tänk så mycket kul man kan ha med bara cirklar!
 

 

Unnerödsskolan klass 4, Konsttoaletterna blir till!

Att arbeta med barns kreativitet är något av det bästa jag vet. Att se hur de tar sig an en uppgift med största fokus och inlevelse är rörande. Att höra när de ropar- Jag älskar att måla! , Kolla vilken vacker färg jag har blandat!, Snälla får jag måla en till?...ja, man blir glad helt enkelt. Att se hur de växer och får känna att dem kan, att det är spännande och lustfylld att skapa och vara med om en process från början till slut.  Precis därför arbetar jag med detta. Jag får ju så mycket tillbaka. 
 
Idag var en sådan dag på Unnerödsskolan. Klass 4 skulle måla sina konsttoaletter och i små grupper kom de ut med sina urklippta former från förra veckan. Jag hade förberett bakgrunden lite med en stor ljusblå spiral i havstoaletten som de hade önskat, och silver rökmoln i hårdrock toan. 
 
Här får ni se hur det gick till. Med grundfärgerna  plus vit på sina paletter blandade eleverna alla regnbågens färger. Eleverna visade att de hade fått fina kunskaper om färgcirkeln och om hur man kan tänka fritt och helt individuellt kring färgläggning. Varje ny figur var en egen färg och form variant och tolaetterna fylldes snabbt med upp emot 40 unika verk. 
 
Tack elever och lärare för ett underbart samarbete! 
 
Bilder från Havet toaletten;
 
 
 
Och Hårdrock toaletten;
 


 
Denna dag fick vi även besök av TV4! JOurnalisten/kamerakvinnan Lisa filmade och intervjuade i över en timma! Så spännande att få se resultatet på lokala nyheterna!
 
 
Havet toan med manetvirveln och havstulpaner!
 
 
 
Och Hårdrock toan med högtalare och åskmoln!
 
 
 

Unnerödsskolan klass 6, Dag 1

Klass 6 lärare berättade för mig innan lektionen att klassen har ett stort intresse av att teckna. Detta ska uppmuntras tänkte jag såklart! 

Men som vanligt började vi med övning för att komma igång - en uppvärmningsövning. För att komma in i ett spapande process måste man först värma upp den kreativa delen av hjärnan- precis som man ska värma upp muskler innan man tränar kroppen! Och jag tror att dessa bilder visar hur viktig denna uppvärmning kan bli. Eleverna fick känslan ' glad' som sin första känsla att gestalta abstrakt. De var mycket engagerade i sina arbeten men jag märkte att det blev rätt många som hade arbetat sig metodiskt genom alla de olja pasteller med ´glada´ färger och målat olika variationer av regnbågar. För nästa känslokort valde klassen att gestalta 'arg'. Denna gången gav jag uppmaningen att våga testa att måla flera lager med färg, att skrapa igenom och måla igen, att se övningen som en liten forskning i färg och form och materialet.  Och då blev det som en explosion i rummet! Vilka häftiga känslobilder det blev!!

 
Och här ser ni den gemensamma bilden med alla känslokorten utlagda på golvet. Hur spännande som helst!

 
Nu var klassen uppvärmda! Nu var det dags att brainstorma kring ett tema för toaletten. 
 
Efter  bara några minuter fanns det en lång lista på tavlan; havet, naturen, staden, inne i ett rum, rymden, länder, mat... Hmm tänkte jag hur ska vi får ihoo dessa spridda idéer nu då? Läraren tänkte snabbt här och föreslog temat  RESAN. Brilljant! Resor kan innehålla aääa dessa teman. Nu var det bara att börja teckna på alla dessa saker som man kan träffa på under sin resa. Det var fritt fram att fantasera. Många fina teckningar blev det. Vi var på god väg i processen mot en ny och spännande Konsttoalett!

 

Unnerödsskolan klass 4, Dag 1

Klass 4 kom med en mycket fin överraskning! Veckan innan jag kom till de så hade eleverna börjat prata om sitt konsttoalettprojekt. Det var tydligen väldiga diskussioner om vad de ville ha på sina två toaletter så att alla hade fått uppgiften att måla sina idéer på en skiss på toaletten - i rätt skala!! Jag blev riktigt glad och imponerad av alla idéerna och medan de fick känslokort uppgiften fick jag en stund att kolla igenom alla bilderna!
 

 
Allas bilder som ett gemensamt och färgglad verk!
 
 
Nu hade jag kollat igenom alla förslag och klassen hade talat om för mig att temarna Hårdrock och havet hade vunnit flest röster. Jag såg på elevernas skisser att det var flera som hade upprepade former på sina idéer. Ett mycket bra sätt att skapa en häfftig effekt i en konstnärlig utsmyckning. Nästa steg var då att bestämma oss för vilka former som vi skulle upprepa. 
 
Eleverna fick arbeta i grupper och skissa på alla saker de kunde komma på som hade med hårdrosk och havet att göra. De formerna som vi valde sedan att förstora och upprepa tillsammans ver förljande;
 
en korall/sjögräs form
en manet
en högtalare
och ett moln med två blixt nedslag
 
Dessa former kalkerades upp på stora papper. Klassen delades i två grupper och en grupp fick kallkera upp korallen/sjögräsen och maneten och den andra högtalaren och molnen. Sedan gav jag en liten demonstration hur man målar med akrylfärg och så var klassen igång! Det blev fantastiskt vackra målningar!
 

 
 
 

Unnerödsskolan klass 5, Dag 1

På Unnerödsskolan i Uddevalla finns det bara en klass av varje årgång. En mysig skola där det ska bli ett antal Konsttoaletter!! Och nu börjar det!
 
Första dagen i klass 5 testar eleverna att uttrycka känslor med hjälp av oljapasteller. Jag får nästa gåshud av att se hur alla experimenterar så fritt och hittar på så många sätt att använda färg och form , lager på lager, skrapa igenom och på igen med färg. Vilka levande bilder det blev!
 


 
När alla hade målat ett par känslor så gav jag de en ny uppgift. I par eller grupper om tre skulle de först välja en av sina bilder och sedan skulle de gemensamt skapa ett bild som förde samman dessa två bilder. Jag berättade att tre blider som ska ses tillsammans kallas för en tryptyk och används ofta av konstnärer. 
 
Eleverna diskuterade och arbetade flitigt och det blev fantastiska lösningar! Se bara hur olika dessa tryptyk bilder blev!
 
 
Kreativiteten var på en hög nivå denna dag hos klassen och en grupp på tre elever valde att sätta samman bilderna som en serie. Här sätter eleverna ihop bilderna....
 
 
 
Och så här blev det!
 
 
 
 

 

RSS 2.0