/ Färg direkt på väggen / Projekt på skolor /

Unnerödsskolan klass 6, Dag 1

Klass 6 lärare berättade för mig innan lektionen att klassen har ett stort intresse av att teckna. Detta ska uppmuntras tänkte jag såklart! 

Men som vanligt började vi med övning för att komma igång - en uppvärmningsövning. För att komma in i ett spapande process måste man först värma upp den kreativa delen av hjärnan- precis som man ska värma upp muskler innan man tränar kroppen! Och jag tror att dessa bilder visar hur viktig denna uppvärmning kan bli. Eleverna fick känslan ' glad' som sin första känsla att gestalta abstrakt. De var mycket engagerade i sina arbeten men jag märkte att det blev rätt många som hade arbetat sig metodiskt genom alla de olja pasteller med ´glada´ färger och målat olika variationer av regnbågar. För nästa känslokort valde klassen att gestalta 'arg'. Denna gången gav jag uppmaningen att våga testa att måla flera lager med färg, att skrapa igenom och måla igen, att se övningen som en liten forskning i färg och form och materialet.  Och då blev det som en explosion i rummet! Vilka häftiga känslobilder det blev!!

 
Och här ser ni den gemensamma bilden med alla känslokorten utlagda på golvet. Hur spännande som helst!

 
Nu var klassen uppvärmda! Nu var det dags att brainstorma kring ett tema för toaletten. 
 
Efter  bara några minuter fanns det en lång lista på tavlan; havet, naturen, staden, inne i ett rum, rymden, länder, mat... Hmm tänkte jag hur ska vi får ihoo dessa spridda idéer nu då? Läraren tänkte snabbt här och föreslog temat  RESAN. Brilljant! Resor kan innehålla aääa dessa teman. Nu var det bara att börja teckna på alla dessa saker som man kan träffa på under sin resa. Det var fritt fram att fantasera. Många fina teckningar blev det. Vi var på god väg i processen mot en ny och spännande Konsttoalett!

 
gestalta arg / känslobilder / måla känslor / resan / skapande projekt / teckna / övning för att komma igång