/ Papperskollage / Projekt på skolor /

Hällesåkerskolan Klass A, Dag 2

Dag två och dags för klassen att komma fram till vad det skulle bli för konstnärligutsmyckning på toaletterna. Förra lektionen hade flera börjat prata om att man kunde ha flygande saker längst upp på väggarna och på taket eftersom mycket utav toalettväggarna är kaklade. Denna dag tog jag med några bilder. Det var bilder på gamla Italienska målningar av änglar - änglarna hade fågelvingar som var ibland riktigt färggranna! I hade även med mig bilder på fåglar så att eleverna kunde studera vingar och även av andra saker som flyger som till exempel fjärillar, trollsländor och fladdermöss. 
 
Men för att göra det hela lite roligare föreslog eleverna att de skulle sätta vingar på saker som inte brukar flyga! Kolla här vilka saker som fick vingar av Klass B!
 
 
 
 
 
 
Efter rast pratade vi om bakgrunden. Hur skulle bakgrunden till de flygande figurerna vara i just denna konstnärliga utsmyckningen? Jag hade med mig akvarellpennor till denna lektion så jag visade snabbt hur man kan först skissa med färgpennorna och sedan få färgerna att flyta ihop med hjälp av lite vatten och en pensel. Det var många som fick aha upplevelse denna lektion då färgerna blandades och man fick fram alla regnbågens färger!
 
 
 
 
 
 
 
 
En sista färgexperiment bild blir denna där man upptäckte att vatten har en  ytspänning då man droppar små mångder på pappret samtidigt som det gick att ge varje droppe en klick färg från akvarellpennorna! En liten lektion i naturvetenskap mitt i  bildprojektet!

 
#1 / / Britten L.:

Det är helt underbart! Och så härligt att du lyssnar till barnenns idéer. Då sker det oförutsägbara, att man hamnar någon annanstans än där man ursprungligen hade tänkt sig. Dettta är det allra roligaste när man arbetar med barn.

#2 / / Adrienne Riseley:

Tack Britten för fina kommentarer! Det är precis så som du säger - varje dag händer dessa underbara oväntade saker som gör mitt jobb att hålla i skapandeprocesser rätt så enkelt!