Berättande och film; Vad gör de i lägenheten ovanför?

Jag måste säga att jag har världens roligaste jobb; jag får jobba med konst som jag älskar och dessutom så får jag jobba med världens mest kreativa människor- barn. Och trevligaste. 
 
Nu vill jag berätta om mitt senaste projekt tillsammans med barn. 
 
Projektet genomfördes i Annexet/fd Kulturverkstad i Mölndal. Det är initierat av Kultur o fritidsförvaltningen och medel kommer från KULF/Skolkulturrådet. Samordnaren är Bodil Magnusson, som har i 15 år ordnat att barn och deras lärare i Mölndals stad  får möjigheter att delta i olika fantastiska konstprojekt. Hon borde få ett pris tycker jag!
 
 
Vad gör de i lägenheten ovanför?
 
Så kallade vi projektet som avslutades förra veckan. I projektet fick 10 grupper av elever från skolor i Mölndal chans att delta. Eleverna var i Årskurs 2-4 och varje grupp fick två lektioner på 1 timma 15 minuter. 
Första lektionen pratade vi om hur olika saker vi ser, hör och känner dofter av kan gör att vi får en massa förestälningar och idéer - hur lever de, vad gör de, vad har hänt??
 
 
UPPVÄRMNINGSÖVNINGAR:
 
Först fick eleverna lyssna på olika inspelade ljud och fantasera kring vad de förreställde.Sedan fick de fyra olika saker som skulle finnas i en kort berättelse- en dikt eller en flera mening lång saga. 
 
Berättelsen, som de fick skriva parvis, skulle innehålla; ( till ex)
 
Något silvrigt
Något som är lent
Något som knastrar
och
Något som är varmt
 
Dessa berättelser eller dikter blev enormt vackra och går att jobba vidare i alla möjliga former. Som eleverna själva kom på så skulle man kunna göra serieteckninga, teaterpjäser, skriva ihop allas dikter/berättelser till en ända lång saga, måla bilder....
 
MANUSSKAPANDET:
 
Nu när alla var uppvärmda fick de sitta i grupper om 3-4 elever. Genom att slå tärningar fick de fram olika saker som skulle finnas i berättelsen. Eleverna skriv på sina olika spännande berättelser. På slutet av lektionen började vi prata om hur man kunde gestalta sin huvudfigur med hjälp av egna teckninga som man för över på overhead plast, eller så fick de titta igenom tidningar och hitta figurer som man kunde låna och ändra för att passa sin egen berättelse. 
 
 
 
 
 
SCENBYGGET och FILMINSPELNINGEN:
 
Inför denna andra lektion kom alla lärare med elevernas färdiga berättelser samt skisserna på figurarna som skulle spela olika roller i sina filmer. Här hade alla grupper verkligen jobbat på bra i klassrummet med att utveckla alla dessa detaljer och det var enormt värdefullt när det var väl dags att spela in! Tack alla- så duktiga ni var!
 
Den andra lektionen arbetade då alla grupper med att göra klart sina figurer samt att skapa de olika scenerna som berättelsen utspelade sig i.
 
 
 
När alla scener var tejpade fast på pinnar och figurer utklipta på långa plastremsor var det dags att spela in!
 
I inspelningsrumemt skulle mycket bli klart på kort tid men eleverna var fruktasvärt sammarbetsvilliga, fokuserade och tog det hela med både allvar och en stor del energi och fantasi. Ni är super! Hoppas verkligen att ni fortätter skriva era berättelser, fantasera fram karaktärer och miljöer och skapar nya fantastiska filmer tillsammans! 
 
Praktiska tips;
  • Två stavar som spänns fast på bordet bir ett utmärkt stöd till ipaden ( Leif Samuelssons geniala lösning )
  • Reflektera ljuset mot en vitt pappersark eller en vitt vägg så att man för en jämn ljus på skärmen
  • Tejpa fast varje scen på en blomsterpinne och häng sedan scenerna mellan två lådor eller två stolar
  • jobba med figurarna framför scenarna men rör inte för mycket på de annars syns de inte!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0