"Det blir en del spinoff effekter ur detta!"

Detta var en komentar av en lärare idag. Och visst händer det saker i klassrummen medan eleverna väntar på sin tur att får rita och måla i toaletterna.
 
Här ett modellbygge av en lada som en elev gjorde helt utan assistance
 
 
 

Herrestadsskolan Åk 4 och 5 Dag 4

Äntligen är det dags att MÅLA PÅ TOALETTERNA!
 
Det är lätt att se från bilderna, (tycker jag själv!) att det är värt alla förberedelser inför denna dag för när eleverna ska väl stå med penseln i handen så vet de vad, hur och var de ska måla sin del. Och alla är överrens om varför det blev just den lösningen som det blev. Samtidigt händer det ändringar vid varje steg och processen är levande vid varje ögonblick.
 
Idag har 5 toaletter blivit invarderade av 60 kostnärliga utsmyckare! Inte samtidigt förstås...
 
ARBETSPROCESSEN
Mäta på modellen, mäta upp på väggen, ÄNDRA..... rita på väggen, ÄNDRA....måla...ÄNDRA...
 
 
 
SLUTET AV DAG 4
 
 
 
 
 
 
 

Herrestadsskolan Åk 4 och 5 Dag 3

"Får vi måla på toaletterna nu då?!" undrar eleverna nu när vi har haft två lektioner och fortfarande inte fått sätta färg på väggarna.
"Nej inte riktigt än" är svaret. 
 
Vi har ett viktigt uppdrag denna dag och det är att ta fram en skalamodell på toalettrummet. Denna modell blir sedan en perfekt kopia på toalettrummet där utsmyckningsidén testas, ändras och till slut få finna sitt rätta plats på väggarna. Tack vara denna fantastiska verktyg som guide blir det sedan möjligt att ta en pensel och måla på väggarna med färg - med vetskapen att det kommer att bli rätt!
 
Bildläraren på skolan Nina Söderberg är, som tur var, även mattelärare så hon var oersättlig i denna lektion när det gälde att förklara allt om skala, hur det funkar och hur man gör!  Tack Nina för ett fantastiskt samarbete!
 
Det blev en lektion av frenetisk aktivitet; mätandet av väggar (en vägg per 2 elever) och sedan att räkna om varje mått till skala 1:10. Alltså dela alla mått med 10. 
 
När alla väggarna blev utklippta tejpade vi ihop rummen! Voilá!
 
 
 
 

Herrestadsskolan Åk 4 och 5 Dag 2

Under lektion måste varje klass komma på vad de vill tillsammans ha i sina två toaletter. Det första jag gör är att prata om konstnärliga utsmyckningar och varför de gjörs. Jag ger ett exempel från deras egen stad, ett häftigt hus som jag såg när jag var ut och joggade runt i hamnområdet i Uddevalla centrum. 
 
För att komma igång med egna tankar får varje elev sitta med ett A5 ritpapper och vika den två gånger så man formar ett litet rum. Sedan får alla försöka tänka fritt kring en lösning...hur en utsmyckning kan flyta över alla väggarna, att skapa en spännande stund för besökare, att bjuda på något oväntat...vad som helst!
 
Här ser ni några av idéerna;
 
 
 
 
 
 Nästa steg är att sitta i grupper om 3-4 elever och tillsammans komma på en idé som kanske flätar samman allas idéer på något sätt. Här födds en massa nya spännande tankar och samarbeten!
 
 
Varje grupp får sedan presentera sina idéer, och då gäller det att sälja sin idé så bra man kan!
 
Ststa delen av denna process är att rösta fram de förslagen som ska sedan bearbetas igen till att bli utsmyckningar till klassens två toaletter. En övning i demokrati och rösträtt!
 
 
 
 

Herrestadsskolan Åk 4 och 5 Dag 1

Det var ett tag sedan sista Konsttoalettprojekt men nu är jag igång igen och denna gången på Herrestadsskolan som ligger strax utanför Uddevalla, och bara en liten bit ifrån den vackra Uddevalla bron (jag är väldigt förtjust i broar!!)
 
Varje klass har nu haft sin först lektion och som vanligt så har alla fått testa att måla känslovykort med pljapasteller och utan att använda sig av symboler, som till exempel smilies eller hjärtan osv. 
 
De flesta klasser hann göra ett tryptyk var; det vill säga tre bilder som tillsammans bilder en hel bild eller serier som hänger ihop. Den första känslan alla skulle försöka fånga med hjälp av färg och form eller mönster var den känslan av kyla. Alla hade fått stå en stund utomhus innan de kom in så det var bara att komma ihog känslan och sedan gestalta den! Det blev MÅNGA kalla bilder det ska ni veta!
 
Nästa känslan att uttrycka var känslan av utanförskap. En känsla vi alla har känt någon gång. Faktum var att ingen verkade ha svårt med att uttrycka den känslan på sina kort. Starka bilder! 
 
Det tredje kortet var varfritt men skulle då på något sätt höra ihop med de andra två; färger, mönster eller att man berättar något mer, kanske blir det varmt och rofyllt i nästa bild? 
 
Alla bilderna sattes upp på skåpdörrar inklassrummen. Senare ska de prydda toaletterna utanför gympasalen har vi tänkt!
Flera bilder kommer snart!
 
 

RSS 2.0