Herrestadsskolan Åk 4 och 5 Dag 2

Under lektion måste varje klass komma på vad de vill tillsammans ha i sina två toaletter. Det första jag gör är att prata om konstnärliga utsmyckningar och varför de gjörs. Jag ger ett exempel från deras egen stad, ett häftigt hus som jag såg när jag var ut och joggade runt i hamnområdet i Uddevalla centrum. 
 
För att komma igång med egna tankar får varje elev sitta med ett A5 ritpapper och vika den två gånger så man formar ett litet rum. Sedan får alla försöka tänka fritt kring en lösning...hur en utsmyckning kan flyta över alla väggarna, att skapa en spännande stund för besökare, att bjuda på något oväntat...vad som helst!
 
Här ser ni några av idéerna;
 
 
 
 
 
 Nästa steg är att sitta i grupper om 3-4 elever och tillsammans komma på en idé som kanske flätar samman allas idéer på något sätt. Här födds en massa nya spännande tankar och samarbeten!
 
 
Varje grupp får sedan presentera sina idéer, och då gäller det att sälja sin idé så bra man kan!
 
Ststa delen av denna process är att rösta fram de förslagen som ska sedan bearbetas igen till att bli utsmyckningar till klassens två toaletter. En övning i demokrati och rösträtt!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0