/ Papperskollage / Projekt på skolor /

Mossebergsskolans Konsttoalettprojekt har börjat!/ Art toilett att Mosseberg Skolan has begun

Nästa Konsttoalettprojekt har börjat! Denna gången med förskoleklasserna på Mossebergsskolan i Guldheden, Göteborg. Avdelningen heter Norrgården och de får en liten helkaklad toalett vid bamba att utsmycka.
Eftersom det är svårt att utsmycka kaklade väggar så att det blir permanent och hållbart väljer vi att fokusera på att enbart utsmycka taket.

The next Art toilet project has started! This time it is the preschool class at Mosseberg School that have a small fully tiled toilet by the school dining-hall where we will be focusing on putting something on the ceiling.

 



Vi börjar med att studera toaletten- hur ser det ut egentligen? Grupper om 4-5 barn står i den lilla toalettrummet och räknar väggar, kollar på kaklets form, känner på fönstret som har en bucklig yta och ´ser ut som stenar´, pratar om alla saker som finns i rummet. Sedan får barnen gå in i klassrummet där det finns ett stort papper tejpad fast på bordet. De tecknar toletten som de kommer ihåg den. Innan vi börjat har barnen fått en liten lektion om om blyerts pennor och hur B står för Black (svart på engelska) Ju mer B som en blyerts penna har ju mörkare eller svartare är den. 9B är mycket svart och bra att använda om man vill teckna skuggor.

The first exercise is to take a look at the toilet-room and study it carefully- everything from the tiles on the walls and floor to the window with a bumpy surface.
Then they drew what they remembered on paper with lead pencils of different kinds. They learnt that B on pencils stands for Black in English and that the more B´s a pencil has the softer the lead and the darker the mark it makes- good for drawing shadowy areas for example.
.
När alla var klar med sin skiss bad jag alla att ligga ned på mattan och blunda. Ett experiment sa jag att det var-´Det är som magi!´sa en kille. Ja så kan det vara ibland... De fick lossas att de log på toalettgolvet och tittade upp på taket. ´Vad skulle du vilja se där uppe på taket om du kunde önska dig vad som helst?´

When everyone was finished with their sketch I asked them to lie down on the mat and close their eyes. They then imagined they were looking up at the ceiling. What would you like to see there if you could wish for anything at all?´ Below are some of the things they saw.


Här är några tankar som de hade om det de ville se på taket




Andra lektionen fick barnen arbeta med pasteller på tjockt, fint papper och med en spik att rista igenom pastellen med. De målade känslovykort. Det blev många vackra, känslofulla kort!

The second lesson the students tested drawing with oil-pastels. They drew and scraped with a nail on thick paper. They chose a feeling to express on their post-cards


.


Några känslovykort!