/ Papperskollage / Projekt på skolor /

Konsttoalettprojetet på Frölundaskolan/ Art toilet project at Frölunda School

Under våren 2011 fick sju toaletter på Frölundaskolan konstnärliga utsmyckningar. Utsmyckningarna skapades av sju klasser under ett bildprojekt som genomfördes delvis med stöd ifrån den statliga satsningen Skapande skola och av projektstöd ifrån Västra Götalandsregionen för projektet Konsttoaletter

In the spring of 2011 I carried out a project with children in years 4, 5 and 6 (ages 11-13) at Frölunda School. Each class designed and carried out the art work to be installed in one of the schools toilets. Each class chose one school subject as their theme and the work was carried out on paper with oil-pastells and water-colour pencils. The work was glued up directly on the walls and ceiling of the toilets then painted with several protective layers of varnish.

 Klasserna som ingick i projektet var 4A, 4B, 4C, 5A, 5B, 6A, och 6B. Varje klass fick var sitt skolämne som skulle ligga till grund för det skapande arbetet. Under 4-5 lektioner togs varje unik utsmyckningsprojekt fram. Tillsammans diskuterade vi de olika ämnen samt om konst i största allmänhet. Vi diskuterade idéer och skissade på olika lösningar. 5B som hade matte som sitt ämne mätte toaletterna och byggde sedan modeller av toaletterna i skala 1:10. Dessa modeller kunde sedan användas av eleverna för att testa sina idéer på. Olja pasteller, akvarellpennor och akvarellpapper var basen i de 7 helt unika utsmyckningar som visas här.

Svenskatoaletten Klass 4A

Klass 4B hade massvis med idéer om hur de ville att deras toalett skulle se ut! Många ville ha mycket färg ( gärna regnbågar), bokstäver, rutor eller mönster, rim, skämt eller dikter skrivna på väggarna. Vi bestämde oss för färggranna bokstäver i oljapasteller och akvarellpennor. Vi skar upp akvarellpapper i var samma storlek som kaklet. Bokstavarna bildar ord som man kan hitta medan man sitter på toan! 



This class had heaps of ideas! They wanted a lot of colour, letters, squares, patterns,rhymes, jokes... In the end we decided on letters drawn on tile-sized paper with colourful oil-pastells. The letters form words that can be found during a toilet visit!








NOtoaletten Klass 4B

Planeterna var gjorde utav silkespapper i olika färger och lager och sedan var ytan dekorerat med glitter, färg, tidningsurklipp, gultråd mm. Sedan limmades planeterna upp på väggarna och eleverna målade väggarna en underbar skymmningsblå färg (sponsrad av Lasses färg och tapeter) och gav saturnus ringar utav sprayfärg


The planets for this toilet, the science toilet, were made using different coloured tissue-paper and then decorated with glitter, paint, magazine cut-outs, gold string etc. Then the planets were glued onto the walls and ceiling and the students painted the sky in a wonderful blue paint the I managed to get sponsored by a local hardware shop. A student spray-painted Saturns rings.

 







Engelskatoaletten Klass 4C

Eleverna fick arbeta på sidor rivna ur en 150 år gammal bok på engelska! De fick först hitta ord på engelska som de gillade och ringa in dem med svart oljafärg, sedan länkades ringarna ihop och fortsätta bygga på den nya bilden som blev med färgade pasteller. Senare arbetade de två och två på en och samma bild eller tema. Till sist målades fina ordbilder av motsatsord.


The students in this class drew with oil-pastels on pages I ripped out of a 150 year-old book. They first found words that they liked in English on the pages and drew a ring around them in black. Then they linked up these rings and suddenly they had created a drawing. Colours were added and later on they worked in pairs, with opposite words that were related to their pair-drawings- or vise-versa.

   






Historiatoaletten 5A

Klassen var mycket intresserad av vikingatiden och gudasagorna. Vi tittade på bilder av runstenar och bildstenar från vikingatiden och eleverna arbetade i grupp med egna run- och bildstenar. Det blev fyra stenar; en man och pojk sten, ett barn sten (som visade skillnader mellan fatiga och rika barns situation), en kvinna sten (som blev en Jean D'arc sten), och en vikingasten.


This class was very interested in the age of the Vikings which they were studying at school at the time. They also were very inspired by the ancient tales of the lives of their gods. I sought out images of rune-stones and they used these images to create their own versions. There were 4 groups and the stones they drew told about the lives of men and boys, rich and poor children, there was a stone that told of the life of Jean D'arc and one group simply combined images from the vikings that they liked and made their own stone of these.








Mattetoaletten Klass 5B

Första uppgiften matteklassen hade var att mäta upp toalettterna och sedan bygga skala 1:10 modeller i kapapapper. Dessa modeller använde alla klasserna sedan när de skulle testa placeringen av sina verk på väggarna.
Upplägget för matte toaletten blev att klassen fick arbeta i små grupper och ta mått på olika delar av kroppen hos alla elever i klassen. Tanken var att lägga ihop alla dessa mått, dela med antalet elever i klassen och på så sätt få fram en människa som hade medelvärden av alla elever i klassen. Medan halva klassen arbetade med att rita upp dessa kroppdelar med medelvärden målade andra runt sina egna händer och skapade fritt med oljapasteller!







Hemkunskapstoaletten Klass 6A

Klass 6A fick en speciell uppgift. Varje klass hade som uppvärmingsuppgift att måla känslovykort med oljapasteller. Det blev många vackra kort! Dessa kort fick klass 6A använda i sin toalettutsmyckning. Efter en del diskussioner och funderingar kom vi fram till att hemkunskap handlar om att äta rätt får att orka. ORKA blev ett roligt ord att arbeta med! Vi delade upp vykorten i 4 olika kategorier som eleverna tycket uttryckte olika känskor som har med mat att göra. Sedan bildade eleverna bokstävarna i ORKA med dessa fyra korthögar. Klassen testade placeinging av ordet på skalamodellen och sedan hjälpte de till att limma upp allting på toalettens väggar och tak.









Idrottsotaletten Klass 6B

Idrott innebär många redskap! Klassen ritade upp olika redskap som har med idrott att göra på papper. De fick arbeta i vilken skala de själv ville. Sedan fick de arbeta fritt med formens yta med en egen färgsättning eller mönster. Klassen pratade om hur de ville hänga de färdiga verk och vi kom fram till att det skulle bildas ett slags band eller bana runt hela toaletten. Vi la ut verken i rätt ordning, tog foton och två elever hjälpte sedan till att limma allt på plats i toaletten.







Konsttoalettprojektet på Frölundaskolan har delvis finansierat med projektbidrag från;



och delvis från medel ifrån Skapande Skola, Kulturrådets satsning på grundskolor

#1 / / lisa anderson:

Jättefint! kreativt!