/ Färg direkt på väggen / Projekt på skolor /

Unnerödsskolan klass 4, Konsttoaletterna blir till!

Att arbeta med barns kreativitet är något av det bästa jag vet. Att se hur de tar sig an en uppgift med största fokus och inlevelse är rörande. Att höra när de ropar- Jag älskar att måla! , Kolla vilken vacker färg jag har blandat!, Snälla får jag måla en till?...ja, man blir glad helt enkelt. Att se hur de växer och får känna att dem kan, att det är spännande och lustfylld att skapa och vara med om en process från början till slut.  Precis därför arbetar jag med detta. Jag får ju så mycket tillbaka. 
 
Idag var en sådan dag på Unnerödsskolan. Klass 4 skulle måla sina konsttoaletter och i små grupper kom de ut med sina urklippta former från förra veckan. Jag hade förberett bakgrunden lite med en stor ljusblå spiral i havstoaletten som de hade önskat, och silver rökmoln i hårdrock toan. 
 
Här får ni se hur det gick till. Med grundfärgerna  plus vit på sina paletter blandade eleverna alla regnbågens färger. Eleverna visade att de hade fått fina kunskaper om färgcirkeln och om hur man kan tänka fritt och helt individuellt kring färgläggning. Varje ny figur var en egen färg och form variant och tolaetterna fylldes snabbt med upp emot 40 unika verk. 
 
Tack elever och lärare för ett underbart samarbete! 
 
Bilder från Havet toaletten;
 
 
 
Och Hårdrock toaletten;
 


 
Denna dag fick vi även besök av TV4! JOurnalisten/kamerakvinnan Lisa filmade och intervjuade i över en timma! Så spännande att få se resultatet på lokala nyheterna!
 
 
Havet toan med manetvirveln och havstulpaner!
 
 
 
Och Hårdrock toan med högtalare och åskmoln!
 
 
 
#1 / / haruun:

hela den blåa toan var min ide

Svar: Idén var hur bra som helst!!
Adrienne Riseley