/ Papperskollage / Projekt på skolor /

Hällesåkerskolan Klass A, Dag 3

Med två toaletter så har man möjlighet att skapa två varianter på ett tema. Vi hade redan bestämt att vi skulle  utsmycka taket med alla slags flygande saker. Mitt på  varje tak finns en lampa och eleverna tänkte att dem blir som en sol eller en måne mitt i himmelen! Så fint tänkte jag! Då kunde vi bestämma att en toalett skulle vara en dagshimmel och den andra en natthimmel! 
 
Jag hade med mig svart papper och oljepasteller och eleverna satt igång och målade en massa spännande flygande nattvarelser!

Här ser ni några av dessa!
 
Jag tejpade upp takets och de små väggremsarnas dimensioner på samlingsmattan och placerade alla de färdiga figurer på den för att alla skulle se hur det kommer att se ut sedan.

 
Den andra timmen pratade vi om att det hade varit fint om det fanns strålar kring solen och månen. Strålarna kunde klippas efter vi hade målat pappret de färger vi ville ha.  Alla fick först måla ett helt papper med silverfärg och testa att använda pensln för att skapa olika strukturer i färgen.

 
Sedan tvättade alla sina penslar och fick istället gult, vit och en liten klick med rött på sina paletter. Nu skulle alla försöka måla så många olika färger och nyanser som de kunde med bara dessa tre färger. Använde man vatten så kunde man få ännu fler färger! Detta klarade eleverna gallant!

Nästa gång klipper vi ut fina strålar av dessa egenfärgade papper.
 
 
 
 
#1 / / Ingela Jonasson:

Vilka spännande och fina fåglar!