Gullstensskolan (Gullspång) Årskurs 1 och 2




Så glad blir man när allt kommer på plats och ännu en Konsttoalett är född! Tack till alla fantastiska barn, lärare, rektorer, vaktmästare och assistenter för ert fina arbete, stöd och hjälp på vägen! Hoppas vi ses igen!



Här kommer bilderna från Gullstensskolans årskurs 1 och 2;

















Nästa dag var jag på skolorna igen för att hänga konstverken på toaletterna. Hela den intensiva dagen fick jag fantastisk hjälp utav Lina Edkvist som arbetar som Administratör på Gullspångs kommun och dagen fick agera chaufför åt mig för alla resorna mellan tågstation och skolorna. Lina kom även på den strålande idén att be vaktmästaren att måla om i toaletterna innan vi började hänga!! Tack väktmästaren Jonas för att du kom så snabbt till vår hjälp och tusen tack Lina för ditt tålamod och noggrannhet!




Här är Lina med de färdiglackade verken som ska ordnas i två lika stora delar.



Och här målar Lina på tapetklister på ett av över hundra kowhaiwhai figurer som skulle upp på toaletterna den dagen!




Så här blev de färdiga toaletterna vid matsalen!






Regnbågsskolan (Hova) Årskurs 1 och 2

Jag blev tillfrågade om jag ville komma tillbaka till Gullspångskommun och fortsätta på Maoriteman som jag hade påbörjat året innan. Det ville jag gärna!

Här kommer bilder från Regnbågsskolan i Hova;

Första lektionerna där jag presenterade koru-formen som maori använder mycket i sin konst och särskillt i mönstren som kallas för Kowhaiwhai.


Alla fick prova att måla koru med svart tusch på ett stort papper:















Nästa uppgift var att måla sin egen kowhaiwhai på brunt kvistpapper;





Lektion 2; Vi började med att utveckla kowhaiwhai målningarna genom att tillägga röd tusch partier- i mellanrummen eller som kontur kring enskilda koruformer.




När alla var klara med den röda tuschen var det återigen dags att samlas i ringen och jag visade bilder från Nya Zeelands djurriket. Maorikonsten är full av märkliga figurer som fungerar som skydd för människor. Vi diskuterade om det kunde vara så att dessa märkliga figurer var faktiskt insirerade av djuren som de såg omkring sig, i vattnet och på land.

Nästa uppgift var att skapa egna skyddsfigurer där huvudet kunde vara inspirerade av Maorikonsten eller skapat från eget fantasi. Kowhaiwhai mönstren skulle nu förvandlas till figurens kropp!

Eleverna tecknade sina huvuden först med blyerts, sedan målade över konturena med svart tusch och till sist fick huvuden färg med hjälp av tre torrpasteller som man kunde blanda till nya färger genom att sudda försiktigt med fingertopparna.








Och här är de färdiga toaletterna!!
















Pojkarnas konsttoalett är klar! / the boys art toilet is completed!

Sista lektionen var pojkarna så duktiga med det sista arbetet med toaletten- att måla detaljerna på sina figurer och måla färdigt på den gröna slingrande banan. Och så fint det blev! Bravo killar!

Pojkarna börjar måla på toaletten / the boys start to paint in the toilet

Lektion 4 var det äntligen dags att måla sin konstnärlig utsmyckning på toalettväggarna! Jag förberedda väggarna genom att måla konturen på banan i grönt. Pojkarna fick komma in i grupper om 3 - 5 och teckna först med byerts efter skissen de hade gjort veckan innan. Jag tejpade upp den urklippta skissen och så överförde killarna sin skiss direkt på väggen.





Sedan valde de vilka färger de villa ha på sin figur. En första grundfärg målades idag, resten tillkommer nästa vecka när den har torkat.





Så här såg det ut efter slutet av lektionen! Ser redan spännande ut tycker jag!


Dags att skissa utsmyckning i verklig skala

Tredje lektionen var det dags att arbeta med utsmyckningen i skala 1:1.
Innan vi tog oss till skaparverkstaden var det viktigt att ta ett titt på toaletten. Hur högt är taket? Hur brett är det mellan väggarna? Kolla på alla rör,  var sitter lampan, finns det något mer i toaletten?
Väl tillbaka in i skaparverkstaden såg killarna att jag hade tidigare tejpat toalettens väggar på golvet. Vi pratade om hur stora väggarna var och hur stora saker behövde vara för att synas på dem. Varje pjke fick välja vilken föremål de skulle skissa i skala 1:1.




Därefter lade vi ut den gröna banan över alla de tre väggarna och nu kunde vi tänka in rören i banan eftersom vi visste precis var de log.
Killarna valde plats för sina utklipta skissar någonstans på banan.



Så nu har vi en skiss i verklig skala! Killarna var varit fantastisk duktiga! Nästa vecka kommer allt att tecknas upp på väggarna i den riktiga toaletten och då är det bara att ta med sig en liten modell där allt finns med fast på skala 1:10. 










Pojkarna väljer tema för sin toalett- Super Mario bana!

I den andra lektionen bestämmer pojkarna att de vill skapa en Super Mario bana över alla väggarna. Vilken spännande idé där det finns olika miljöer och hinder som Super Mario får passera på sina skattjakt.

Vi skrev upp en lång lista på alla dessa miljöer och hinder som kan finnas på en Super Mario bana.

Sedan tejpade jag fast ett långt papper på golvet och pojkatna satt på papprets både långsidor. Jag frågade vilken färg banan skulle vara. Ljust grönt var det genemsamma beslutet. Då tog jag pappret av ett grönt pastellkrita och 'körde' med din i en slingrande bana över hela papprets längd.

Efter jag ahde delat upp banan i 13 delar killa satt killarna växelvis på olika sidor av pappret och skissade först med blyerts sedan med akvarell färgpennor. Till slut målade killarna över sina skissar med vatten så att färgerna flöt vackert tillsammans och blev som akvarellmålningar.














Pojkarnas toalett, Mossebergsskolan / Boys toilet, Mosseberg School

Nu får äntligen pojkarna utsmycka sin toalett. Förra terminen fick flickorna i förskoleklassen Sörgården måla sin konst på toalettväggarna. Kolla gärna på deras projekt längre ned i bloggen!

Varje måndag morgon i 5 veckor får jag komma till Mossebergsskolan och träffa 13 väligt energiska och glada killar med en massa spännande idéer om hur dem cill ha det i sin egen toalett vid omklädningsrummen.

Lektion nummer 1 träffades vi och pratade om hur de ville att andra skulle känna då de var på toaletten som de hade utsmyckat. Känslokort målades i oljapasteller, en lugn känsla på en och en upprörd kälsla på den andra. 




En ny övning var att måla samma motiv på två små pappersark. På den ena skulle man testa att måla över med vitt pastell, på den andra måla över med svart och sedan skrapa igenom med en spik. Det var spännande att se hur man kunde få två helt olika bilder bara genom att välja två olika sätt att använda sig av färg.



Klass 2C Kilenskolan


Den tredje klassen, klass 2C blir sista Konsttoalett i Töreboda för denna gången! Vem vet kanske jag får komma tillbaka någon annan gång och vara med när barnen skapar flera fantastiska konstnärliga utsmyckningar på sina egna toaletter!


Här kommer biler från Klass 2C.











Klassen hade roligt med sina egna kreativa lösningar på problemet med för många kroppar och för få huvuden. Det blev istället en massa figurer med dubbla kroppar, en figur format som en kors med fyra huvuden och ett par med en jätte fot!
Så här snyggt blev det i toaletten:











Klass 2B Kilenskolan

Jag har undrat lite kring en kommentar som kom i slutet på lektionen då vi satt oss i ringen för en liten avslutande diskussion. En kille plötsligt utbrast,´Du är en jätte bra konstnär!!´ ´Jaaa det är du!´sa flera andra. Jag sa att det var väl trevligt att höra men att det var ju inte jag som hade varit konstnären idag utan dem själva. Jag funderade senare på varför de tyckte att det var jag som var en bra konstnär och det kanske är så att en bra konstnär väcker nya idéer och tankar hos andra. Att det är helt enkelt den skapande processen som händer innom oss själva i mötet med konstnären som avgör om vi tycker konstnären är ´bra´eller ´dålig´. Händer det ingenting innom oss, ja då tappar vi intresse. Betyder denna kommentar att jag har hjälpt till att väcka barnens egna skapande processer så blir jag såklart otroligt glad! De väcker onekligen min - den saken är klar!

Här kommer en blidserie från klass 2B
Lärarna kollar igenom koruskissarna efter lektionen och arrangerar bilderna till en snygg helhet för upphängning i klassens kapprum.







Och klass 2B har skapat en Konsttoalett komplett med dubbelhuvade skyddsfigurer och ett antal liggande tuataras ( Nya Zeeländs egen ödla som är släckt med dinausarier!)





Klass 2A Kilenskolan





Jag har varit i Töreboda igen på Konsttoalettturné! Denna gången var det alla elever i årskurs 2 som fick arbeta med mig under två lektioner. Tre klasser har nu fått var sitt konsttoalett!

Ett stort tack till alla lärare i Töreboda som under hela min turné har varit så hjälpsamma, positiva och engagerade genom hela denna intensiva skapande process! Jag hade inte klarat detta utan er!

Här kommer bilder från lektionerna hos klass 2A.









Jag förklarar hur koruformen ska nu sättas ihop och skapa ett mönster på det avlånga bruna pappret. Sedan lägger man till röd tusch nästa dag och mönstret föändras igen. Jag blir lika glad varje gång när jag ser hur barnen tar en uppgift och utvecklar den till något personligt och unikt. Här finns det verkligen ingen rätt eller fel!
Alla huvuden sätts tillsammans på den rätta kroppen och plötsligt ligger det en hel rad med skyddande figurer på klassrumsgolvet!


Klass 2A har skapat en konstnärlig utsmyckning till sin toalett! Fint va??





RSS 2.0