/ Projekt på skolor /

Sista lektionen på Norrgården / Last lesson at Norrgården

Vi började med att titta på alla barnens 'bara blå' målningar som jag hade lagt ut i rutan på golvet, 'som är golvet men vi låtsas att det är taket' förklarar en elev för en annan som inte har varit med på de tidigare lektionerna.


We started the lesson by looking at all the 'just blue' paintings the children had painted which were now arranged in a taped square on the floor. It was on the floor ' but we are pretending that it is the ceiling', explained one pupil to another who had not been to the previous lessons.


 


Jag pratade igen om konstnären Paul Klee som tyckte så mycket om hur barn måla att han ville själv lära sig att måla som ett barn. Och så pratade vi om att nu lägga till alla de andra idéerna som barnen hade men att denna gången måla dessa i olika röda nyanser precis som Paul Klee hade gjort. Barnen tittade på några små 'tecken' eller 'symboler' och de berättade vad dessa symboler påminde dem om.

I talked again to the children about the artist Paul Klee who wanted to learn to paint laike a child. And we talked about adding all the other ideas that the children had and that we could draw these in different red-tones just blike Paul Klee had done. The children looked at different symbols and talked about what they reminded them of.




Paul Klee ' Nile'

Vi gick ned till Skaparverkstan och barnen skapade sina egna tecken i  röd, orange och brun olja pasteller som blandades ihop för att få olika nyanser. Sedan klippte barnen ut sina tecken och testade dem på den blåa målningarna.

We went down to the 'creativity studio' and the children started drawing their symbols using different shades of red, orange and brown oil pastels . They then cut them out and tested them against the blue paintings.



 
 


Nästa vecka ska allt monteras på toaletten!

Next week it will all be hung up in the toilet!