/ Papperskollage / Projekt på skolor /

Dag två i Moholm: Koru mönster och skyddsdjur/ Day two in Moholm: Koru patterns and protective figures

Den andra dagen målade eleverna på korumönster de hade startat dagen innan. Mönstren målades med tusch igen men nu på avlånga ljustbrunt kvistpapper. Idag fick eleverna själva bestämma hur de ville utveckla sina mönster med hjälp utav röd tusch.


The second day the pupils developed koru-patterns they worked on the day before. Today thet had red inks on a light brown paper to work on.





När alla var klara var det dags att samlas igen i en ring på golvet (jag arbetar helst på golvet där alla kan sprida ut sig samt enkelt få ett överblick på sitt arbete genom att stå upp. Eleverna får även samlas kring materialen och blir då stimulerade på ett naturligt sätt av varandras arbeten vilket jag ser som mycket positivt). Jag berättade denna gången om de olika djur som finns på Nya Zeeland och hur Maori konst speglar dessa märkliga och unika djur. Figurer som man finner inuti Maori samligshus (whare nui) skyddar människor från faror. Barnen fick som uppgift att måla ett huvud som sedan skulle fästas på korumönstrade kropperna de hade precis målat. De skulle skapa sina egna skyddsfigurer till toaletterna!


We then gathered in a ring again and I told them about the different and unique animals that live in New Zealand. I also talked about the special carved figures that are often seen in Maori meeting houses which protect their people. The children now were given the task of creating their own imaginary heads which later were to be attached to the koru-patterned ´bodies´they had just painted.







Kolla så spännande konstverk det blev!