/ Papperskollage / Projekt på skolor /

Nya projekt i Töreboda kommun / New projects in Töreboda

Dags att sätta igång igen!  Denna gången fyller jag bilen med konstmaterial och kör iväg en tidig morgon till Törebodatrakten, ett par timmars bilfärd från Göteborg. Kommunen har anlitat mig att hålla i konstprojekt med alla årskurs 2 elever. De har önskat sig att projektet har någon internationell inriktning. Eftersom jag kommer från Nya Zeeland blir det naturligt för mig att berätta om och arbeta med aspekter av Maorikulturen. Resultaten lektionerna jag har med varje klass ska förstås bli en konsttoalett.

Den första skolan jag besöker är Moholmsskola.

Första lektionen pratar jag om hur Maori bygger upp sina vackra kowhaiwhai mönster genom att sätta ihop en form på olika sätt. Formen heter KORU och är en liten öppen spiral med knopp som påminner om hur en ny ormbunksblad ser ut då den är på väg att slå ut. Jag berättade att i Maori kulturen så är KORU en symbol för nytt liv.


I have started up a new Art toilet project in a town a couple of hours drive outside of Göteborg. There they wanted the kids to get involved in a project that had some sort of international aspect and since I am from New Zealand I decided to work with art from the Maori culture. We started by studying the kowhaiwhai patterns and the basic form that they all are based upon. The form is called the KORU and it is derived from the unfurling fern frond and is a symbol of new growth.



Alla fick träna på att måla koru-formen med pensel och tusch på ett stort vitt papper. De testade att sätta ihop de på olika sätt. 











Vi fascinerades allihopa över hur olika alla målade sina korus och hur det inte fanns två skisser som var den andra lik!


We were all fascinated over how everyone painted different kinds of koru and that there weren´t two sketches that were the same.