/ Papperskollage / Projekt på skolor /

Regnbågsskolan (Hova) Årskurs 1 och 2

Jag blev tillfrågade om jag ville komma tillbaka till Gullspångskommun och fortsätta på Maoriteman som jag hade påbörjat året innan. Det ville jag gärna!

Här kommer bilder från Regnbågsskolan i Hova;

Första lektionerna där jag presenterade koru-formen som maori använder mycket i sin konst och särskillt i mönstren som kallas för Kowhaiwhai.


Alla fick prova att måla koru med svart tusch på ett stort papper:















Nästa uppgift var att måla sin egen kowhaiwhai på brunt kvistpapper;





Lektion 2; Vi började med att utveckla kowhaiwhai målningarna genom att tillägga röd tusch partier- i mellanrummen eller som kontur kring enskilda koruformer.




När alla var klara med den röda tuschen var det återigen dags att samlas i ringen och jag visade bilder från Nya Zeelands djurriket. Maorikonsten är full av märkliga figurer som fungerar som skydd för människor. Vi diskuterade om det kunde vara så att dessa märkliga figurer var faktiskt insirerade av djuren som de såg omkring sig, i vattnet och på land.

Nästa uppgift var att skapa egna skyddsfigurer där huvudet kunde vara inspirerade av Maorikonsten eller skapat från eget fantasi. Kowhaiwhai mönstren skulle nu förvandlas till figurens kropp!

Eleverna tecknade sina huvuden först med blyerts, sedan målade över konturena med svart tusch och till sist fick huvuden färg med hjälp av tre torrpasteller som man kunde blanda till nya färger genom att sudda försiktigt med fingertopparna.








Och här är de färdiga toaletterna!!