Konstprojekt på Dalabergskolan Uddevalla

Konstprojektet med förskoleklass och åk 1 elever på Dalabergskolan har börjat! Här är det inte hellre konsttoaletter som ska bli slutresultatet utan ett antal väggutsmyckningar i några grupprum på den fina nybyggda  skolan. Temat är MOTSATSER och vi börjar lektionen, som alltid, med en uppvärmningsuppgift. Först pratar vi om olika motsatsord: varm/kalt, vinter/sommar, glad/ledsen, krig/fred, kurvig/rak, lång/kort...listan blir lång och eleverna är superduktiga på att komma på alla möjliga motsatser!
 
 Varje barn får bestämma sig för ett motsatspar. Jag sprider sedan ut små papperslappar av olika färger på golvet i mitten av ringen. Några elever i taget får välja två färger som de tycker representerar de två orden de har valt. Vi tejpar ihop bilderna med maskeringstejp på baksidan. Sedan visar jag hur med hjälp av en sax man kan ändra på formen på pappret så att man ger form åt orden. Tanken är att få de att se hur man arbetar vidare med sin bild genom att bestämma både färg OCH form. På så sätt får betraktaren flera ledtråd!
 
Vi hängde upp alla de färdiga  'diptyken' på tavlan. Spännande blev de!
 
 
Efter rast börjar vi på de 'riktiga' materialen. Eleverna får välja i par två träbitar ( en underbar låda med restbitar från träslöjd!! Vilken fin gåva!!)
 
(En kille blev, som jag, mycket stimulerad av bitarna och blev helt upptagen med att sätta ihop bitarna till en vacker horizont längst med väggen..)
 
 
 
Med målarfärg, tyg, pärlor, sand, glitter , piprensare, plastbitar, elsladdar...
 
 
skapar eleverna de sina tolkningar av motsatsorden - som de har gemensamt kommit fram till. Ett samarbetsövning lika mycket som ett skapandeprojekt!
 
Resultaten kommer jag att visa kontinuerligt under projektets gång. Här kommer bilder från de första grupperna. Kan du gissa vilka ord de gestaltat?
 

 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0