/ Projekt på skolor /

Kowhaiwhai (Maori mönster) projekt

Jag arbetar inte bara med Konsttoaletter utan ibland får jag frågan om jag kan hålla i andra konstprojekt. Detta tycker jag är både roligt och spännande - att få skapa lektioner kring olika teman där vägen fram och upptäckterna som eleverna, lärarna och jag gör tillsammans är det som är det allra viktigaste! 
 
Förra veckan började jag ett projekt med 8 grupper av mellanstadie elever på Mölndals Kulturcenter. 
 
Varje grupp ska komma till mig på den underbart fina konstateljén i Mölndal för att arbeta med Kowhaiwhai som tema udner tre lektioner. Kowhaiwhai är namnet för ett sorts mönster där grundformen KORU är en spiralform hämtad från den Nya Zeeländska skogen. Det är ormbunken som har denna form innan bladet har öppnats och har en stor betydelse i Maorikonsten som symbol för energi och nytt liv. 
 
Jag börjar första lektionen med en power point presentation av Nya Zeeland, en snabb berättelse av hur Maori och vita kom till landet, hur det blev då och hur det är idag.  Maorikulturen har fått genomgå en sorts renaissance efter år av förtryck och jag är glad att kunna sprida kunskapen om denna vackra konsten för dessa utvalda elever.
 
Första lektionen får eleverna först testa att måla KORU formen med svart färg på vitt papper. Det är otroligt fokuserat alltid i rummet när alla målar koru för koru en alldeles egen korubild. Aldrig två som är samma.
 

 
 
Jag hängde upp allas individuella korumålningar på väggen och pratade om hur viktigt det är att komma ihåg att det är ingen som kan måla just som du kan. Inte ens din bästa kompis- och det ska man vara jätte stolt och glad för! 
 
 
 
Och kanske skulle nästa övning visa just detta! Jag delade upp gruppen i pars- för att man inte skulle arbeta med den som man brukar utan testa om det hände något nytt när man arbetade med någon annan kompis istället. Jag visade med läraren hur man skulle försöka följa varandras handrörelser så att det såg ut som om man stod framför en spegel. Det är inte lätt! Det kräver mycket koncentation- eleverna var jätte duktiga!
 
 
 
Efter denna uppvärmningsövning stod de i samma par och nu var det spegel korumålningar som de skulle göra. Jag fick nästan rusningar av att se hur väl de arbetade ihop opch vilka spännande spegelbilder det blev!
 
 
Vi hängde de gemensamma spegelbilderna på en ny vägg- denna gången vände vi bilden på sidan och plötsligt en massa former och figurer träder fram ...