/ Projekt på skolor /

Hällesåkerskolan , Förskoleklassen Dag 1

Idag var det nystart för ett tredje projekt på Hällesåkerskolan. Rent tekniskt bör inte projektet finnas dokumenterat i denna blogg eftersom klassen inte har en toalett att utsmycka utan ska istället hitta på något spännande för en vägg i lekrummet. Men så är det med konstnärliga projekt- de utvecklas och förändras och nu har Konsttoaletter utvidgat sig!
 
Klassen började med en uppvärmingsövning där de fick prova på att använda sig av torrpasteller. Jag hade med mig en stor låda med många nyanser att välja på och alla barn fick välja några som de gillade. Jag uppmuntrade de att gnugga med fingrarna och testa att måla förgerna ovanpå varandra och se hur färgerna förändrades. Vi pratade även om att uttrycka känslor med färg. Glad eller arg blev känslorna som barnen ville testa att gestalta.
 
 
Efter alla var klara satt barnen i en stor ring. I stod i mitten och visade varje enskilld bild för alla. Tillsammans fick barnen sedan bild för bild säga om det var en glad eller en arg känsla i bilden - eller kanske mitt i mellan? 
 
När alla bilder placerades på golvet såg barnen att det hade blivit en gemensam bild- 'Ett hughus!' ropade en elev! 'Ja! Här är skorsstenen och här är dörren!' sa flera andra. 'Ett höghus som blir gladare och gladare ju längre upp man kommer alltså! ' sa en lärare. 
 
 
Efter rasten kom alla eleverna in till lekrummet. Det var ju i detta rum som de skulle få göra sin konstnärliga utsmyckning och placeringen skulle vara runt fönstret in till det stora matsalen ( som var även en utav förskolans klassrum ). På golvet i detta rum ligger en matta som är som en jätte stor världskarta. Jag hade pratat tidigare om mitt hemland Nya Zeeland och var den finns i förhållande till Sverige så nu kunde barnen visa mig var Nya Zeeland låg på denna kartan med. Jag hade med mig ett gäng foton som jag visade för barnen. Bilderna var av ollika märkliga djur och växter som finns på Nya Zeeland.
 
 
Jag berättade även om Maorifolket vars konst inspirerats av Nya Zeeländska naturen. Jag visade bilder på hur dessa konstverk utsmyckar deras samlinghus. Igår hade klassen pratat om olika djur som finns på bondgårdar. Idag skulle de får som uppgift att skapa egna fantasidjur - att sätta ihop ett eget djur med delar av olika djur.