/ Färg direkt på väggen / Projekt på skolor /

Unnerödsskolan klass 4, Dag 1

Klass 4 kom med en mycket fin överraskning! Veckan innan jag kom till de så hade eleverna börjat prata om sitt konsttoalettprojekt. Det var tydligen väldiga diskussioner om vad de ville ha på sina två toaletter så att alla hade fått uppgiften att måla sina idéer på en skiss på toaletten - i rätt skala!! Jag blev riktigt glad och imponerad av alla idéerna och medan de fick känslokort uppgiften fick jag en stund att kolla igenom alla bilderna!
 

 
Allas bilder som ett gemensamt och färgglad verk!
 
 
Nu hade jag kollat igenom alla förslag och klassen hade talat om för mig att temarna Hårdrock och havet hade vunnit flest röster. Jag såg på elevernas skisser att det var flera som hade upprepade former på sina idéer. Ett mycket bra sätt att skapa en häfftig effekt i en konstnärlig utsmyckning. Nästa steg var då att bestämma oss för vilka former som vi skulle upprepa. 
 
Eleverna fick arbeta i grupper och skissa på alla saker de kunde komma på som hade med hårdrosk och havet att göra. De formerna som vi valde sedan att förstora och upprepa tillsammans ver förljande;
 
en korall/sjögräs form
en manet
en högtalare
och ett moln med två blixt nedslag
 
Dessa former kalkerades upp på stora papper. Klassen delades i två grupper och en grupp fick kallkera upp korallen/sjögräsen och maneten och den andra högtalaren och molnen. Sedan gav jag en liten demonstration hur man målar med akrylfärg och så var klassen igång! Det blev fantastiskt vackra målningar!
 

 
 
 
måla känslor / måla med pasteller / oljapasteller / pastell