Hällesåkerskolan Klass A, Dag 4

Att träffa en klass för sista gången innebär både lite vemod men även mycket spänning då det är den dagen allt som eleverna har gjort under projektet sammanställas till ett Konsttoalett! Det var så även denna dag när jag kom till Klass A. Första uppgiften var att ta fram de färdigmålade pappren- silver för månen och gul/orange för solen. Strålar skulle det bli av dessa papper. Tillsammans kom vi fram till att månen skulle få raka spetsiga strålar- som långa trekanter. Under stor koncentration klippte barnen i sina pappersark.

 

 
 
Allt eftersom eleverna blev klara fick de gå fram till mattan, med takets dimensioner utmätt i tejp, och lägga sina strålar kring den pappersmodellen av lampan som en elev hade fixat åt oss. Så vackert det blev!

 
Nu var det solens tur! Hur skulle solens strålar se ut då? ´Kanske skulle de vara lite vågiga?´, sa en elev. ´Vi testar det!`sa jag. Och så blev det många vågiga strålar- och inte två elever som klippte likadant. Fascinerande.

Igen lades alla strålar kring ´lampan´...

 
Vi samlades kring mattan och det var en uppsluppen stämmning i gruppen. ´Oj så fint det blev!´ Var det många som sa. ´Tänk att det kan bli så fint bara av en massa papperslappar!´. Vi såg allihopa hur solen och månens strålar kunde lätt fylla hela taket och då funderade vi på att låta dem göra det och istället limma upp de flygande figurerna på väggen som en ring kring solen och månen.
 
Efter lektionen började jag limma upp alla ( etthundra? tvåhundra??) pappersstrålar. Barnen kom in då och då inder arbetet och kollade av om det blev bra såsom de ville ha det. De verkade nöjda!

Dag toaletten blev inte riktigt klar då jag kom på att jag var tvungen att fixera de teckningarna som var av akvarellpennor innen jag kunde limma upp dem. Sedan har eleverna gjort en massa fina WC skyltar till dörrarna som ska limmas upp. Men vad säger ni, visst ser det bra ut redan nu??


 


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0