/ Projekt på skolor /

Animation och berättande på Rönnängskolan

Ibland arbetar jag tillsammans med andra bildpedagoger och med annat än Konsttoaletter. Denna gången arbetade jag ihop med Frida Mälarborn-Hoshino, min kollega från Kulturskolan. Det är alltid utvecklande och lustfylld att få skapa nya projekt tillsammans med en annan bildpedagog. Sedan är det lyxigt för både oss och för eleverna att få möjlighet att att genomföra ett lite mer tekniskt sätt krångligt projekt eftersom vi blir dubbla antalet lärare vid varje lektionstillfälle! 
 
Animation och bildberättelse var temat för projektet tillsammans med Årskurs 3 och 4 elever från Rönnängskolan på Tjörn (en timmas bilväg norr om Göteborg, utanför Uddevalla). Projektet utmynnade i korta animerade filmer som grupper om 3-4 elever skapade tillsammans.
 
Upplägget gick till så här;
Första lektionen fick eleverna en uppvärmningsövning där de skulle skriva något som innehöll 4 olika saker eller känslor . Av oss kunde de till exempel få; 1) något silvrigt 2) något varmt 3) något stävt 4) något som piper. Av dessa skulle de i grupper skriva något som innehöll alla dessa saker på något sätt. Det kunde vara en mening, en hel sida, en dikt. Enda regeln var att alla sakerna skulle finnas med på något sätt. Bara 5 minuter fick de för detta. Vilka fantastiska, roliga, vackra, magiska berättelser som lästes upp! 
 
Sedan fick varje grupp en tärning. Nu var det dags att börja skapa fram berättelsen till animationen. De fick hela tiden slå tärningen för att få fram olika egenskaper hos sin huvudkaraktär såsom var hon/han befinner sig, vad hen har med sig, osv. Här kommer lite bilder på elever i det intensiva arbetet med att skriva fram sina berättelser! Vilka sammarbeten det blev och vilka berättelser! Bådar bra för nästa fas; bildskapandet.
 
 
 
Nästa uppgift var att börja skapa sina scener. Vi visade en mycket kort film som vi själva hade satt ihop där djup och stämmning i scenerna skapades genom att dela upp scenen i förgrund, mellangrun och bakgrund. Vi tittade igenom förnstret och pratade om vad som låg närmast ( förgrund) , det som var längst bort ( backgrund) osv. 
Scener, backgrunder och figurer skulle skapas med hjälp utav overhead plastark, silkespapper, tuschpennor, och ett antal andra papper med och utan mönster. Resten av första lektion och halva andra lektionen ( på 1.5 timmar) arbetade eleverna med scen och figurbygge. Här kommer bilder som visar några av de olika gruppernas arbete;
 
 
Sista delen av den andra lektionen var den intensiva inspelningen där figurerna skulle fotograferas med ipaden och sedan förflyttas med pytesmå steg, fotograferas, flyttas, fotograferas... så att när bilderna spelas upp blir de till rörelser!
Efter att ha skapat några sekunder långa filmer fick alla elever helt nya insikter om hur låååång tid det måste ta att göra animerade långfilmer! Men mest tror jag att de insåg hur de själva, med mycket enkelt medel och en app som kostar bara 7 kronor skapa sina egna fantastiska filmer från alldeles egna berättelser. tack till alla fantasifulla elever och deras uppmuntrande lärare på Rönnängsskolan för dessa mycket roliga dagar ! Och tack Frida för ett gott samarbete!
 
Här kommer några stillbilder på hur inspelningen gick till;